Vaarwens 1316 op 04-05-2024:

1316 Sonja 10Nog éénmaal langs nr 45 rood…

Het is donderdagmiddag als er een aanvraag binnen komt voor een spoedwens op zaterdag en meteen zijn de schippers Anita en Frouk graag bereid deze vaarwens te varen.
Sonja, geboren 1947 in Batavia op Java, zal onze gaste zijn. Zij zal komen met de ambulance van de Stichting Ambulance Wens. Haar partner Eduard en Sonja’s neef Remy rijden ook mee en in de “volgauto” zitten zoon Arifin, zijn Vrouw Melissa hun dochter Arissa.

Beide schippers zijn al vroeg aan boord en maken het schip klaar voor deze vaardag. Net als we tegen elkaar zeggen dat zo de telefoon wel zal gaan, dat ze over tien minuutjes bij ons zullen zijn, rijdt een brancard met verpleegkundige Alexander en ambu chauffeur Paul over de steiger. We vliegen naar buiten om onze gasten te verwelkomen en maken vast een eerste herinneringsfoto voor de boot.
Als iedereen zit en een bakje koffie, thee of anderszins te drinken heeft en een heerlijk soesje erbij, wil Frouk aan een welkomstwoordje beginnen en begint met de vraag of Sonja een wens heeft waar we naartoe zullen varen. Alle opties zijn mogelijk, het is rustig weer met een zonnetje.

Een prachtig verslag van Frouk:

Dan steekt Sonja van wal en vertelt dat ze vreselijk graag naar Haarlem wil, waar ze schuin tegenover het Teylersmuseum heeft gewoond. Frouk laat het vervolgverhaal aan Anita over en gaat gauw bellen met de bruggen in Haarlem en de Rijnlandsche sluis in Spaarndam. We zijn van harte welkom, dus vertrekken we onmiddellijk uit de Marina, de rest komt allemaal wel onderweg. Al snel gaat kleindochter Arissa achter het roer en zij stuurt ons schip als een geboren vakvrouw naar zijkanaal C.
Ik ga gezellig bij Sonja naast de brancard zitten en zij vertelt dat ze als een na oudste dochter van haar ouders, als heel klein meisje samen met haar moeder en zusjes eind jaren ’40 voor het eerst naar Nederland kwam. Ze kwamen aan in Amsterdam, aan de Javakade, logeerden bij een tante in Hilversum. Vanuit dezelfde haven in Amsterdam vertrokken ze aan het einde van haar vaders verlofperiode weer per schip terug naar Indonesië. In 1951 kwamen ze definitief, met de “babyboot Ranchi” in Nederland.
“We woonden in Haarlem, aan het Spaarne, schuin tegenover het Teylersmuseum op nr. 45 rood”.

Na een vlotte passage van de Spaarndamse sluis, herkende Sonja heel erg veel en herinneringen kwamen boven, van Mooie Nel, tot schaatsen op het bevroren Spaarne en het pand waar ze balletles heeft gehad. Het was voor Sonja een geweldige dag waarbij ze al die herinneringsplaatsen kon wijzen aan haar familie. Natuurlijk zijn er ook dingen verdwenen, zoals de winkel in scheepsbenodigdheden bij de hoek van de Damstraat en ook de winkel van van Noort is er niet meer. Aan de bruggen was weinig veranderd, wanneer je die nieuwe even buiten beschouwing laat, want de Waarderbrug en de Schoterbrug waren er in die tijd niet. Langs de Droste fabriek, door de Prinsenbrug en aansluitend het spoor, dan de loods en helling van Zuidam (waar je nu heerlijk kunt eten). Molen de Adriaan die in ere hersteld is en dan de draaibruggen. Ze kende ze nog bij naam; Catharijne brug en de Melkbrug.

Omdat het best een lange tocht zou worden hebben we de heerlijke lunch gezellig op tafel gezet en varend genuttigd. Alexanders advies om de afwas in het schroefwater te hangen is niet opgevolgd, Paul en Alexander hebben alles in no time afgewassen!
Vóór de “Verfrol” hebben we de steven gewend en zijn aan de terugweg begonnen. Na het wonen aan het Spaarne heeft Sonja met haar man en gezin in Leiden gewoond, waar ze een antiekwinkel runden.
In 2012 heeft Sonja nog een mooie reis naar Indonesië kunnen maken en vrienden en familie bezocht. Na een prachtige dag vol herinneringen namen we afscheid van deze warme, hartelijke en hechte familie. Gelukkig hebben we prachtige herinneringen mogen ophalen en nieuwe mogen maken!

Lieve Sonja, wat een prachtige vrouw ben jij, je stem is zwak, maar je geest is krachtig en helder. Wij wensen jou en je familie heel veel warmte en liefde toe bij alle te nemen besluiten.

Auteur Vaarwens / Frouk en Anita

Reactie van de familie:
Na het slechte nieuws dat er geen mogelijkheid was voor herstel, kwam de vraag wat zou u nog een keer willen doen. Gelijk antwoorden mijn moeder een bootreis, naar Haarlem. Ik werd de volgende dag gelijk gebeld dat alles was geregeld voor 11 mei, helaas ging het slechter en moest de wens maar voren worden gehaald. Uiteindelijk was dit geen probleem en konden we gister 4 mei met een boot, wat kunnen ze toch snel schakelen om wensen uit te laten komen.4 mei om half tien is mijn moeder opgehaald met de ambulance wens , haar vriend Eduard en Remy mochten mee in de Ambulance. We reden hier achter aan ikzelf ,schoondochter en kleindochter.In Amsterdam lag de boot Vaarwens al helemaal klaar, we worden met open armen ontvangen door Frouk en Anita. Beide zeer ervaren op het water wat later bleek, de eerste vraag aan mijn moeder. Waar wilt u naar toe? Ze wou nog heel graag naar haar eerste woning toe die aan het Spaarne in Haarlem ligt. Frouk zei al gelijk ik hoop dat we dit voor elkaar kunnen krijgen want er zullen veel bruggen open moeten. Na bellen was het haar gelukt, we konden op naar Haarlem. Veel herinneringen kwamen onderweg naar boven bij mijn moeder, broer die in het water was gevallen, schaatsen op het Spaarne terwijl deze nog niet geheel bevroren was en uiteraard het einddoel Spaarne nummer 45 Rood. Hier is rustig de tijd genomen zodat ze kon vertellen wie waar sliep en kwamen nog meer verhalen naar boven.Het was een ontzettend mooie en emotionele boottocht. Haar cirkel is nu rond .Wij willen iedereen van de Ambulance Wens en Vaarwens harstikke bedanken voor alle goede zorg van gister en oprechte belangstelling.Het is echt een onbezorgde dag voor patiënt en iedereen die mee mag.

Dagschippers Frouk en Anita voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer van onze gaste
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Naarden voor het faciliteren van ons kantoor
Bedrijven @Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
De Rijnlandsche Sluis voor de vlotte bediening
De brugbediening in Haarlem
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...