Verslagen Vaardagen 2010

Een mooie vaardag vanuit Muiden met Mw. Pety Huusen, haar man Bert en zoon Casper.

Op 10 mei wordt Pety thuis opgehaald door Desiree en Hans van de 'Stichting Ambulance wens' voor een rondrit in een ambulance en daarna een boottocht met de Meander, de voormalige Loodstender van Evert en Inge.Ambu Pety wordt behendig op een brancard met onderstel geplaatst dat als bed fungeert voor de verdere dag. Als gevolg van de ziekte ALS is Pety al ruim een half jaar niet meer haar huis uit geweest, en eigenlijk hadden we het niet meer voor mogelijk gehouden dat zij in haar uiterst slechte conditie, met beademing en al, nog een dagje op pad zou gaan.

In de ambulance is het direct al genieten van een prachtig uitzicht over de weilanden, omdat de patiëntencabine rondom voorzien is van geblindeerd glas. Datzelfde mooie uitzicht zullen we later hebben op de Meander, het schip van Evert en Inge. In Muiden aangekomen, wordt Pety vakkundig het schip, de Meander, in getild. Het rijdend onderstel van het brancard wordt afgesteld op de hoogte van het raam. We kijken rechtstreeks op het Muiderslot.

111_Mw._Husen_6

Eigenlijk hadden we het niet meer voor mogelijk gehouden dat zij in haar uiterst slechte conditie, met beademing en al, nog een dagje op pad zou gaan.

Als een varende woonkamer, met zicht rondom, koersen we richting Pampus. In de verte zien we het Paard van Marken. De lucht is vandaag schitterend. Mooie donkere wolken waar de zon doorheen breekt als we de haven van Durgerdam naderen. Alle gevels van de dijkwoningen worden plots in een helder wit licht gezet.

111_Mw._Husen_1

We varen door naar IJburg en koersen vervolgens naar een prachtig gelegen haventje in Amsterdam-Noord. Daar meren we af en maken Inge en Desiree broodjes klaar voor de lunch. We hebben er een mooi uitzicht op het sluisje en de karakteristieke dijkwoningen. 's Middags maken we nog een rondtoer over het IJ. Evert vertelt ons enthousiast wat er allemaal te zien is.

We varen langs de afgemeerde Rijnaken, het Wilhelmina Dok, het CS, gerestaureerde pakhuizen, de Sirius van Greenpeace en het muziekgebouw aan het IJ. Ook passeert 111_Mw._Husen_7nog even de draagvleugelboot van Amsterdam naar IJmuiden, die zich als een langpootmug over het water voortsnelt. We genieten enorm. Aan het eind van de middag, als we weer in de haven van Muiden arriveren, hebben we een dag vol ontroerende momenten beleeft, maar ook een dag waarbij we ontzettend met elkaar hebben gelachen. Inge en Evert van de Meander en Desiree en Hans van de ambulance hebben ons een geweldige dag bezorgd. Wat een ontzettend lieve mensen!

We rijden met de ambulance langs het riviertje het Gein weer naar huis. Weilanden, bloeiende boomgaarden en knotwilgen. Een prachtige terugrit. Bedankt allemaal!

Hele hartelijke groeten, Casper Huusen
Met dank aan de KNZRV te Muiden voor het beschikbaar stellen van de facilteiten.
Auteur Vaarwens.