Vaarwens 1314 op 02-05-2024

Prachtige dag op het water1314 Agnes 10

Een mooi verslag van boots Aleid:

Met een weersvooruitzicht van zon, 27 graden en in de middag code geel met onweersbuien arriveren Schipper Onno en Boots Aleid op de Vaarwens. Ook Frouk met de fourage voor de komende vaardagen heeft dit keer geen last van files door de vakantietijd. Onze gasten uit Gorinchem en omgeving hebben daardoor ook een vlotte reis en melden zich klokslag 10 uur op de steiger. Onze vaargaste Agnes in de wensambulance van Stichting Ambulance Wens met de vrijwilligers Tineke en Arie en haar 4 dochters, Michelle, Vivianne, Pauline, Arlette en haar zus Jolanda met eigen vervoer. Een mooie club vrouwen bij elkaar!

Deze vaarwensdag is door dochter Vivianne geregeld en Agnes heeft er erg veel zin in om met z’n allen een dag door te brengen ondanks dat ze gebonden is aan de brancard en zich wisselend behoorlijk ziek voelt. Deze dag gaat ze genieten met haar dochters en zus om zich heen. Nadat Agnes ruim 5 jaar geleden de diagnose kanker kreeg, zorgen de dochters dat er iedere dag iemand thuis is om te zorgen samen met de Thuiszorg. Een hechte club mantelzorgers die goed op elkaar is ingespeeld. Schipper Onno complimenteert Agnes met haar 4 mooie dochters, terecht!

Na de koffie, thee en overheerlijke soesjes valt de keus van Agnes en Jolanda op een tocht naar de Zaanse Schans want langs de Zaan zijn zij geboren. Ze hebben er beiden geen herinnering meer aan maar de Zaan trekt wel. Dus stuurboord uit naar ‘t westen.

We varen rustig langs de werf van Damen met de enorme werkvaartuigen in het dok, slaan af de Zaan op en bewonderen de historische fabrieken en prachtige industriële panden. Agnes komt in de kajuit met de brancard op de lift liggen zodat ze meer van de omgeving kan zien. Dochter Michelle neemt het roer over wat door haar zussen angstvallig wordt gevolgd en becommentarieerd. Agnes soest af en toe weg op de deining van de golven maar geniet ook met haar ogen dicht verzekert ze ons.

De Zaanse Schans blijkt op deze zonnige dag in de meivakantie een enorme aantrekkingskracht te hebben op toeristen uit alle delen van de wereld. We worden op de steiger al hartelijk welkom geheten door één van de vrijwilligers van de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap. De gasten gaan de kant op om de molen te bezoeken en Agnes doet een dutje terwijl boots Aleid de lunch klaarzet.

Inmiddels is het heerlijk weer, blauwe lucht, weinig wind en een brandende zon. Eindelijk kunnen we weer smeren. De lunch genieten we op het achterdek waarbij Agnes liggend geniet van een colaatje en haar dochters om zich heen. We besluiten rustig aan weer richting Marina te gaan want deze uren in de buitenlucht maken slaperig. Het was een prachtige dag op het water om nooit te vergeten.

Vaarwel Agnes

Auteur Vaarwens / Aleid

Dagschipper Onno en boots Aleid voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en verpleging
Amsterdam Marina/Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Brandweer Amsterdam-Amstelland - Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels gesponsorde lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Agnes 101
Agnes 103