We hebben in 2011 gevaren op:

Vaardag 128 op 28-06-2011

Een  warme wisselvallige vaardag.128 Dhr. Adriaan Kodde 6

Het is ruim 30 graden en er is een weerwaarschuwing voor extreem weer. Vandaag komt de familie Kodde helemaal uit Ritthem (Zld) om een vaardag te maken. Het wordt een onvergetelijke dag!127_vaardag_Leen_van_Halen_11

Vaarwel Adri
Auteur Vaarwens.

Met dank aan
Marina Monnickendam
Stichting Ambulancewens
Thijs van de toren.

De vaardag van de familie Kodde.

De weersberichten waren niet echt positief voor vandaag. De ambulancemannen Marco en Arie kwamen ons om 8.00 uur ophalen in Ritthem voor een bijna 3 uur durende reis naar Monnikendam. Al gauw kwam het water met bakken uit de lucht, met de nodige onweer en bliksem erbij.De buien zouden in Zeeland beginnen en volgens de buienradar met ons “meereizen”. Dat beloofde wat. Zou ons dagje uit dan letterlijk in het water vallen?  Naarmate we Monnikendam naderden, werd het weer steeds beter, al bleef de zon wat achterwege, maar we waren allang blij dat het droog was. Bij de jachthaven aangekomen even een belletje naar Evert, die ons toen op de fiets tegemoet kwam. We konden met de ambulance doorrijden tot aan de steiger.  Marco en Arie brachten onze pa per brancard aan boord van de Meander, waarna wij (ma met 4 dochters) volgden. Inge heette ons hartelijk welkom aan boord. Ze had de koffie en koeken al klaarstaan, waar we wel zin in hadden na zo’n lange autorit. Evert en Inge vertelden ons over de boot, wat tevens hun huis was, dat ze belangeloos ter beschikking stellen aan de Stichting Vaarwens en hoe ze er toe gekomen waren om dit te gaan doen. Toen de koffie op was, voeren we richting Marken. In de haven aangekomen, zagen we vanaf de boot allerlei kleine leuke huisjes en winkeltjes met bijzondere- en aparte namen. Daarna gingen we richting Volendam. In Volendam aangekomen gingen we met z’n allen van boord op weg naar een fotograaf, waar we in plaatselijke klederdracht werden gehesen en met z’n zessen op de foto gingen. Evert zou later de foto’s ophalen. We gingen weer terug aan boord, waar Inge voor een heerlijke lunch had gezorgd. Na de lunch gingen we (behalve pa) weer van boord om nog even te “shoppen”. Evert en Inge, Marco en Arie hielden pa gezelschap aan boord. Het was inmiddels weer begonnen te regenen, maar niet getreurd want Inge had genoeg paraplu’s aan boord. Souvenierwinkel in souvenierwinkel uit, want daar heb je er genoeg van in Volendam. Na de nodige souveniers gekocht te hebben, moesten we na een uurtje toch echt weer terug aan boord. Evert had inmiddels de foto’s opgehaald. We kregen er allemaal één, dus een leuk aandenken aan deze dag. Eénmaal weer aan boord scheen de zon weer volop. We konden heerlijk op het voordek in de zon zitten. We gingen richting Marken en meerden aan bij de vuurtoren het Paard van Marken (de toren werd bewoond door vrienden van Evert en Inge). We gingen van boord en mochten de vuurtoren beklimmen. Boven in de toren hadden we een prachtig uitzicht en konden we even lekker uitwaaien, want het was inmiddels behoorlijk warm geworden. We zwaaiden naar beneden naar pa die op de boot, in gezelschap van Marco en Ari, achtergebleven was.

Eénmaal weer terug beneden en aan boord gingen we weer richting Monnikendam onder het genot van weer een drankje en een lekkere zeeuwse bolus die we van thuis hadden meegenomen. De aankomst in de thuishaven Monnikendam was tevens het einde van een geweldige dag. Onze vader die ALS-patiënt is en waar deze dag in eerste instantie voor bedoeld was, heeft op zijn manier heel erg van deze dag genoten, net als wij trouwens.  Eénmaal weer in de ambulance en klaar voor de thuisreis volgt een emotioneel afscheid van Evert en Inge, twee geweldige mensen, met wie je na één dag al zo vertrouwd bent. Het is een onvergetelijke en geweldige dag geworden dankzij de lieve en goede zorgen van deze twee mensen. Nogmaals heel veel dank en wij hopen dat ze met hun Stichting Vaarwens nog heel veel mensen blij mogen maken met het werk dat ze met zoveel liefde doen. Ook willen we Marco en Arie van Stichting Ambulance Wens bedanken voor hun goede zorgen voor onze pa en dat zij ons weer veilig thuis gebracht hebben.

Hartelijke groeten van Adri en Nel Kodde

Els, Mieke, Lianne en Linda

Bericht van 22-7-2011:

Lieve Evert en Inge,

Precies 2 weken na de vaardag, op 12 juli jl., is onze vader toch nog vrij plotseling overleden. Wij hebben die dag veel foto's gemaakt. Linda, onze jongste zus, heeft hier een digitaal fotoboek van gemaakt, dat onze moeder (die 10 juli jarig was) zou krijgen. Maar helaas was het voor die dag niet klaar. 19 Juli zou onze vader echter jarig zijn en we zouden het dan voor zijn verjaardag geven. Die dag heeft hij echter niet meer gehaald. Wij hebben het boek wel op die dag aan onze moeder gegeven, die er ontzettend blij mee was. Het zijn voor haar, maar natuurlijk ook voor ons, dierbare herinneringen aan een onvergetelijke dag, die we nog samen als "eigen gezin" mochten beleven.

Hartelijke groeten van ons allen.

Els Francke-Kodde

Dhr. Adriaan Kodde