We hebben in 2013 gevaren op:

Vaardag 233 op 13-11-2013

Een herfstdag met veel zon!233 Jacquelien Steenbergen 4

We kregen een wens binnen via de Stichting Ambulance Wens Nederland. Jacqueline leeft met een tijdbom in haar lichaam... Ieder moment is er één... Ieder moment pakt ze wat ze pakken kan... Ze is een zonnetje aan boord... Jammer dat wij allen niet leven met de geest van Jacqueline maar zonder zo'n tijdbom! Het was een super herfstdag tussen alle depressies door!! Een dag om nooit te vergeten... Vaarwel Jacqueline..

Auteur Vaarwens

Met dank aan de fonkelnieuwe Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten en de Wensrijders voor het vervoer!

Het verslag van Sjaak:

Hierbij een verslagje van onze topreis.

Om 09.00 uur reed bij ons thuis de ambulance voor met chauffeur Thijs en verpleegkundige Kees. Na ons te hebben voorgesteld, vertrokken we naar Amsterdam, naar jachthaven Amsterdam Marina. Paul en ik konden bij Jacquelien in de ambulance; Bart en Suzanne reden achter ons aan.

Aangekomen in Amsterdam stonden kapitein Evert Stel en zijn vrouw Inge ons al op te wachten. Na de kennismaking werden we ingescheept in de Meander. Het trappetje werd na een kleine ombouw (door Evert zelf ontworpen), geschikt gemaakt voor transport van de brancard. Boven aangekomen werd de brancard gezekerd, zodat Jacquelien veilig van de reis kon gaan genieten. Het schip waar we de tocht mee gingen maken was vroeger een oude loodsboot, die door Evert helemaal is omgebouwd tot het juweeltje dat hij nu is, prachtig afgetimmerd en voorzien van lekkere banken waar het goed zitten is. Na een lekker kopje koffie met gebakje, kon de tocht beginnen.

Het doel van de tocht over het IJ: het Muiderslot. We voeren langs het REM-eiland, waar vroeger de radio uitzendingen vandaan kwamen. We werden door Evert geïnformeerd over allerlei bijzonderheden, zoals de veerboten die frequent heen en weer vaarden, bijzondere gebouwen zoals de oude pakhuizen waar de schepen uit Oost-Indië vroeger hun specerijen losten, over de kleur en de bijbehorende betekenis van de boeien enz.
Nadat we in de Oranjesluizen geschut waren, kregen we het eiland Pampus in zicht. Het eiland met zijn geschiedenis deed dienst als verdedigingswerk; het bezit 2 enorme geschutskoepels met kanonnen die 360 graden kunnen draaien, met daaronder een enorme bunker. Het eiland is (nog steeds) bewoond, (niet vrij toegankelijk).

Toen we verder voeren zagen we net voor het Muiderslot nog een oude piratenboot liggen (3-master). Tegenover het Muiderslot hebben we aangelegd , aan de steiger waar normaliter de Groene Draeck ligt (het schip van prinses Beatrix). Aan boord werd de lunch geserveerd; voortreffelijk verzorgd door Inge. Na de lunch voeren we terug via het haventje van Durgerdam en langs allerlei mooie woonboten.

Na aankomst in de haven, hebben we Evert en Inge hartelijk bedankt voor deze top reis. Jacquelien en wij vieren ook hebben enorm genoten van deze reis. Daarna hebben we uitgebreid afscheid genomen van Evert en Inge.

Met vriendelijke groeten,

Sjaak Steenbergen (Sjakie),
voor al uw tweedehands boeken.