Vaarwens 906 op 11-08-2021

Herinneringen ophalen en maken…906 Cor 10
-
Op onze intake staat het volgende bijschrift; “Omdat Cor van de binnenvaart afkomt en dat ze het altijd leuk vond met haar dochter en schoonzoon mee te gaan op hun jacht, denken we haar hiermee een groot plezier te doen. Het is alweer drie jaar geleden dat ze voor het laatst meevoer.”
Cor (geb. 1927) is oud, ziek en versleten en leeft in reservetijd. Ze is broodmager, maar kan nog wel genieten en als je van de binnenvaart komt, blijft het water trekken en haar dochter Jannie weet dat als geen ander. Ze weet van onze stichting en besluit haar moeder nog éénmaal een boottochtje te gunnen om herinneringen op te halen, maar ook om herinneringen te maken…
-
De natuur heeft rust gevonden in de atmosfeer en al vroeg worden we verwelkomd door een stralend zonnetje. In Amsterdam zijn dagschipper Hans en boots Ada de dag aan het voorbereiden want Cor komt met de ambulance. Na een kort ritje vanuit Zaandam komt de ambulance aan met daarin Cor en haar dochter Jannie met haar man Berend. We heten ze welkom en we gaan aan boord waar de koffie pruttelt en Hans een welkomstverhaaltje doet. Er wordt een vaarplan gemaakt en Cor wil graag naar de Zaanse Schans, dus gaan we snel die kant op…
-
Ook dochter Jannie en haar man Berend hebben ook 45 vaarzame jaren achter de rug en ook zij genieten van het varen. Na de Den Uyl brug komen we langs het oude sluisje. Berend staat buiten iedereen gedag te zwaaien en het is een feest van herkenning, want hij kent nog vele schippers. Ook varen we nog even langs het schip van Jannie en Berend en iedereen geniet van alles wat er om ons heen gebeurt. De Wilhelminasluis wordt vlot geschut en dan geeft Hans het roer over aan Berend, die zichtbaar geniet van het vaartochtje, evenals Jannie en moeder Cor. Bij de houtzaagmolen meren we aan en genieten van de lunch die Ada heeft geserveerd.
-
Daarna varen we heerlijk rustig aan terug, wederom met Berend aan het roer. We zien de vermoeidheid toeslaan bij Cor, maar ze wil eigenlijk niets missen van haar dag. Overal waar mensen buiten zitten, wordt er hartelijk gezwaaid en even lijkt Cor de Koningin op een rondvaart… Uiteindelijk gaat Cor even naar dromenland, maar als we weer het Noordzeekanaal op schutten, is ze er helemaal bij en we zetten koers naar de Marina.
-
Onder een paar dreigende wolken nemen we afscheid, maar er komt niets uit. Samen nog even op de foto dan, met alle vrijwilligers die vandaag hebben bijgedragen aan een dag, waarop herinneringen opgehaald werden, maar ook gemaakt!
Vaarwel dappere Cor
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Hans en boots Ada voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het ambulancevervoer en verpleging
Broodje Vasum voor de deels sponsoring van de lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...
-
Een mooi verslag van Berend en Jannie:

Een geslaagd vaardagje,
We werden in de ochtend opgehaald door het vriendelijk ambulancepersoneel van stichting ambulancewens en mijn moeder kreeg gelijk een knuffelbeer. Daarna reden we naar de Marinahaven in Amsterdam en de rit vond mijn moeder iets spannend maar verliep verder prima.
Daarna gingen we aan boord van de vaarwens en werden ontvangen door Hans en Ada, waar de koffie en de soesje klaar stonden. Snel vertrokken we richting Zaandam waar mijn moeder al jaren woont. Eerst langs de havenstraat en daar mooie foto's gemaakt van haar vroegere woning en later ook langs de 55+ flat aan de Simon de Witstraat waar ze nog zelfstandig gewoond heeft. De vrijwilligster van de stichting ambulancewens maakt een praatje met moeder en je ziet haar zichtbaar genieten.
Daarna een heerlijke lunch met broodjes bij de molen op de Zaanse Schans. Mijn moeder eet niet veel meer maar genoot van haar broodje filet americain. Toen we weer verder gingen varen, kwamen de Anta tegen (een binnenvaarschip van een bekende schipper) De schipper kwam naar buiten en zwaaide uitgebreid naar ons en moeder zwaaide terug. Daarna voeren we weer richting Amsterdam en kwam de vaartocht ten einde.
We hebben samen met mijn moeder een fantastische dag gehad en na de vaartocht sprak ze er nog honderd uit over.
Veel dank aan Hans en Ada van Stichting Vaarwens en het ambulancepersoneel van Stichting Ambulancewens. Het was een superdag!!
Cor, Berend & Jannie.

Cor 107