Vaarwens 1299 op 27-03-2024

Vandaag ‘vrij’ om te varen …1299 Monica 10

De verwachtingen zijn goed; het blijft droog en onze vaargast van vandaag heeft vanuit het UMC laten weten er erg veel zin in te hebben. Schipper Ton is al vroeg aan boord en laadt water want we verwachten een grote groep. Boots Aleid loopt langs de Hema om de klaargemaakte broodjes en soesjes op te halen. De jonge verkoopster is enorm betrokken bij de Vaarwens en vertelt met rode konen dat ze echt niet weet hoe dat nou moet als er op de broodjes geen zuivel mag (wens van onze gast). Geen boter en geen kaas dus maar wel heerlijke vleeswaren en vis vandaag. Het is aandoenlijk hoe iedereen nadenkt en z’n best doet om de Vaarwensdagen tot een groot succes te maken!

En daar zijn ze, onze gasten, lekker op tijd!  Monica (geb. 1960) komt met haar partner Harry en heeft haar vriendinnen/ collega’s Marjolein, met partner Patrick, Bea, Eline, Monica en Mary Jane gevraagd om deze bijzondere dag mee te maken.  Monica is nog voor onderzoek in het UMC opgenomen en kreeg vandaag “vrij“ om te varen. Een klein jaar geleden werd zij van de ene op de andere dag uit haar intensieve werk als docent weggerukt en kwam niet meer terug bij haar leerlingen. De tumor in haar hoofd zorgt voor allerlei uitvalsverschijnselen en ook haar mobiliteit is beperkt.

De stemming is goed en opgewekt en gelukkig valt de spanning van Monica af en kan ze gaan genieten. De vaarrichting wordt bepaald en onder het genot van koffie en soesjes gaan we vanuit de haven stuurboord uit richting Zaanse Schans. Harry bracht zijn jeugd door in Landsmeer en verbaast zich over de verandering aan de oevers van het IJ en de Zaan en vertelt over hoe gewoon het toen was om in het IJ te zwemmen. Na het eerste bakje koffie volgt het tweede en derde en hoewel ze zich hadden voorgenomen niet over hun gezamenlijke achtergrond het onderwijs te praten, wordt er al snel alleen maar over het pedagogisch klimaat en de mooie maar soms zware ervaringen op het werk gepraat. Er wordt uitgesproken hoe Monica op school gemist wordt. Tijdens dit geanimeerde gesprek worden de nagels van Monica gemanicuurd totdat we aanmeren bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap.

Monica blijft aan boord en doet een slaapje in de stoel maar de andere gasten bezoeken de molen en komen enthousiast terug. We genieten van de zuivelvrije lunch en vragen of er voor Monica aan boord nog wat over de molen verteld kan worden. Nou dat kan! Een vrijwilligster vertelt over de geschiedenis van de honderden molens en de welvaart die het bracht in de Zaanstreek. Dat is nog eens een spreekbeurt!!

Op de terugweg neemt Eline het roer van Ton over en stuurt ons veilig maar soms wat onstuimig via zijkanaal H terug naar de haven. Moe, voldaan en met fijne herinneringen nemen we afscheid van Monica en haar lieve vriendinnen. Een mooie dag, weer gezellig kletsen met vriendinnen en even weg uit het medische traject.

Vaarwel Monica

Auteur Vaarwens / Aleid

Reactie van vriendin Marjolein:

Het was even spannend maar….we konden gaan!
We werden hartelijk ontvangen door Aleid en Ton en de gehele dag hebben ze alles voor ons verzorgd!
Wat een fijne, liefdevolle en onvergetelijke dag hebben we samen beleefd!

De appjes, op de avond van onze vaardag, in onze Vaarwens app zeggen genoeg:

*Wat hebben we een ontzettend fijne dag gehad met z’n allen. Een lach, een traan en hele mooie dierbare herinneringen.
*Wat een topdag, ontzettend genoten! Fijn om zo samen te mogen zijn en ook zo verwend te worden.
*Bedankt voor deze onvergetelijke ervaring. Wat een fijne groep mensen en wat een heerlijke dag!
*Hartelijk dank voor deze mooie en leuke dag. We hebben prachtige herinneringen gemaakt!
*Zoveel goeds….
  Zoveel liefs….
  Zoveel moois….
  Zoveel warmte….
  Zoveel…..
  Ik geniet nog na.
  Dankbaar.

Veel dank Stichting Vaarwens, Aleid en Ton, alle sponsoren en alle mensen achter de schermen die deze dag (en heel veel andere vaardagen) mogelijk maken!

Lieve groet, namens ons allemaal,
Marjolein

Dagschipper Ton en boots Aleid voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats