Vaarwens 1302 op 04-04-2024

Een rare en bijzondere vaardag …1302 Meindert 10

Deze dag begint met stromende regen en harde wind. Vanwege dit weer veel files op de wegen, en we krijgen al snel een telefoontje van de ambulance van Stichting Ambulance Wens met onze vaargast Meindert, dat ze later dan gepland aan zullen komen. Dit geldt ook voor de Citroën van Meindert zijn broer Sven, met daarin de rest van de familie en vrienden.

Maar we hebben geen haast. Zeker Meindert niet. Vandaag is zijn laatste dag. Hoe bizar! Hij verwoorde het heel mooi; 'Morgen ga ik slapen in mijn kist.' Daar word je toch wel even stil van. Meindert is 55 jaar en al een tijd ongeneeslijk ziek. Hij heeft veel pijn, waar hij morfine voor krijgt. Hij verblijft in een hospice. Bij de vertraagde aankomst op de marina is het gelukkig droog en schijnt de zon zelfs. Meindert wordt vakkundig uit de ambulance gereden en aan boord gebracht. Hij ligt comfortabel op het lift gedeelte en heeft goed uitzicht. Bij de koffie+versnaperingen geeft Alex uitleg en wordt er voor een route gekozen. Besloten wordt om wat op het IJ te gaan varen, door de Oranjesluizen, en eventueel nog naar Muiden.

Helaas … zover is niemand gekomen, ook de boot niet.

Schipper Alex voer rustig de marina uit, direct daarna stuurboord uit, (=rechts voor de landrotten) om vervolgens bakboord (=links voor dezelfde landrotten) te gaan om het IJ over te steken, ter hoogte van de houthavens. In de buurt van een aanlegsteiger begon er een indringende piep te piepen. Eerst weet je niet waar dat vandaan komt, totdat (behoorlijk) wat rook te zien is aan de linker achter/zijkant van de boot. Is het binnen? Is het buiten? Dat gepiep is dus een serieus brandalarm. (Die doet het gelukkig goed!).

Ons doel was natuurlijk om iedereen zo snel en veilig mogelijk van boord te krijgen. Hoe fijn dus dat we vlakbij die steiger lagen. Alex wist de boot, goed geholpen door de wind, veilig aan de steiger te leggen. Gelijk 112 gebeld, waardoor zowel de brandweer als de politie binnen de kortste keren bij ons waren. Meindert werd met de brancard van boord getild door de sterke jongens van de brandweer, de familie en vrienden waren ook snel op de steiger op een veilige afstand. Gelukkig was er geen moment van paniek. Iedereen is wel geschrokken, wat logisch is natuurlijk.

Bij inspectie door de brandweer in de machinekamer, bleek de rookontwikkeling veroorzaakt te zijn door de daar aanwezige brandblusinstallatie. Hoe gek wil je het hebben??? Bij het alarmeren van de brandweer hadden we ook om een ambulance gevraagd, om Meindert over te nemen. Helaas bleek de brancard, waar Meindert op lag, niet te passen in de Amsterdamse ambulance. Wat nu?? Het hele gezelschap werd gastvrij ontvangen in een woonruimte, daar het buiten te koud was, terwijl de 2 medewerksters van de wensambulance en broer Sven door de politie naar de Marina werden gebracht om daar de wensambulance en de Citroën op te halen. Super! Wat een fijne, goede oplossing van de politie. Bij het uiteindelijke vertrek van de ambulance, met Meindert erin, konden we hem nog een vaarwens pet geven. Hij was hier erg mee in zijn nopjes en zou die ophouden.

De medewerksters van de wensambulance hadden niet stilgezeten. Zij hadden voor het hele gezelschap een plek op de Spido rondvaart in Rotterdam, de stad waar ze vandaan komen, geregeld, fantastisch! Wat een super alternatief.  Meindert kon gelukkig lachen en vrolijk kijken bij al deze consternatie. Wetend dat iedereen veilig en onderweg was, moesten we nu toch wel even wat aandacht aan de stilliggende Vaarwens geven. De brandweer gaf eindelijk het teken; 'veilig' en vertrok, evenals de aanwezige duikers en de politie. Wat hebben ze het super en onverschrokken gedaan die mannen!!!! Wij wilden hen dan ook de Hema broodjes aanbieden, maar hier bedankten ze voor omdat ze al geluncht hadden. Gelukkig konden wij de mannen van de boot van de havendienst, die continue stand-by naast ons bleef liggen, er blij mee maken. Dank Hema, zij verdienden het!!!

Schipper Alex en ik moesten wachten op een veiligheidscheck, alvorens weer te mogen starten. In die tijd heb ik de koffiezet apparaten maar leeggegooid, want die zal vandaag niet meer gebruikt worden door onze gasten. Hoe jammer voor iedereen. Eindelijk kregen we groen licht om te weer gaan varen. Zonder verdere problemen werd de Vaarwens om 16.00 uur vastgelegd op het vertrouwde plekje in de marina, waarbij zowel Schipper Alex als ik een beetje een katerig gevoel hadden, omdat we het deze mensen zo gegund hadden, maar ook met een dankbaar gevoel dat iedereen er veilig en zonder kleerscheuren vanaf was gekomen.Onze dank gaat daarvoor uit naar de brandweer, de duikers, politie, ambulance en de havendienst, allen te Amsterdam.

Nog wel een bijzondere anekdote: 's avonds heeft Schipper Alex nog met broer Sven gebeld om te vragen hoe alles was gegaan. Hij antwoordde: "De Spido was niet te vergelijken met jullie warmte en gastvrijheid."

Dus....eind goed...al goed, van een rare, bijzondere dag.

Vaarwel Meindert
Auteur Vaarwens / Berthie

Schipper Alex en boots Berthie voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
HEMA Amsterdam NDSM-straat voor de deels sponsoring van de lunch
Houthavens voor het aanleggen aan de steiger
Brandweer, politie, ambulance en havendiensten te Amsterdam voor hun enorme inzet en hulp
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...

Een lief bedankje van Dunja:

We willen jullie allemaal enorm bedanken voor jullie inzet en wat er allemaal alsnog geregeld is voor Meindert. Hij had alsnog een mooie dag! We hebben in ieder geval genoten en voelde ons heel welkom. Helaas gebeurde er iets onverwachts maar het zal een reden gehad hebben. De zorg die we kregen was top en hier kon niemand iets aan doen. Nogmaals heel erg bedankt. Ik hoop dat jullie nog heel mooie dingen mogen en kunnen doen!
Dankjewel, Dunja.

Meindert 11