Vaarwens 1309 op 26-04-2024

Op deze zonnige Zaandag was het genieten tot de max1309 Annemieke 11

Onze gasten vandaag aan boord komen uit alle districten van Nederland van Noord tot Zuid. Hoe mooi is dat! Zelfs vanuit het zuiden weten ze de Vaarwensen te vinden.

Een mooi verslag van boots Lucia:

Zus Marjolein heeft de wens ingediend voor onze hoofdgast van vandaag: Annemieke (geb. 1972). De andere gasten zijn haar moeder - zoon en vriendin (Luuk en Quinty) - zus en zwager (Marjolein en Serge) en haar kinderen (Anne en Bas). Een aantal moeten eerst even landen, maar daarna was het volop genieten en vooral door Annemieke. De bemanning van vandaag is: schipper Anita en bootsen Henk en Lucia.

Alle aandacht voor Annemieke, wat een energie en nog zo vol van het leven. Het is een verrassing voor haar, “we gaan iets doen maar wat precies”, varen was nog niet als eerste mogelijkheid in haar opgekomen. Het blijkt een schot in de roos, Annemieke is zelf ook in het bezit van een boot waar ze regelmatig even op gaat chillen en dat ze dan ook straks met de boot van de Vaarwens een stukje zal gaan varen daarover is geen twijfel.

Nu nog de bestemming. Geboren en getogen in Zaandam is de keus snel gemaakt … naar de Zaanse Schans. Wel veel bruggen, maar de goede vibes van Annemieke zorgen er vast voor dat we alle bruggen en de sluis snel kunnen passeren.

Na de ontvangst met koffie/thee/fris en een lekkernij gaat het gezelschap zijn eigen gang. Regelmatig naar buiten ondanks de frisse wind, dan weer lekker opwarmen binnen. Er worden leuke gesprekken gevoerd, mooie herinneringen en veel leuke te gekke foto’s gemaakt. Laat dat maar aan Annemieke over. Zoveel bewondering voor Annemieke, zo vol energie.

In gesprek met Annemiek vertelt ze een aantal jaren geleden een ommezwaai te hebben gemaakt en is ze haar creatieve kant verder gaan ontwikkelen. Ze is daarbij aan de slag gegaan met hout en ze laat daarvan hele mooie foto’s zien.

Wanneer we naar de Zaanse Schans varen leggen we meestal aan bij de Houtzaagmolen Het Jonge Schaap en dat doen we dit keer ook. Voor Annemieke een snoepwinkel; allerlei soorten hout waarvan planken worden gezaagd. We worden heel gastvrij ontvangen door de molenaar en een aantal vrijwilligers. Bij het verlaten van de molen krijgt Annemieke een heel mooi aandenken uiteraard van hout: haar dag kan niet meer stuk.

Nadat we genoten hebben van een heerlijk lunch, is het tijd om weer richting Amsterdam te varen. Op de terugweg neemt Annemieke het roer over en een beetje slingerend varen we langzaam terug richting Amsterdam. Waar het gezelschap zichtbaar geniet van de zon, het uitzicht en de vaarkunsten van Annemieke.

Om te voorkomen dat we ons zouden vervelen, heeft schipper Anita her en der vrienden en collega's ingehuurd om naar te zwaaien. Zo voelen we ons de dag vóór Koningsdag als koning en koningin. We hebben er nog steeds lamme armen van.

Allerhartelijkst nemen we afscheid van dit fijne gezelschap en zeer zeker van Annemieke.

Vaarwel Annemieke

Auteur Vaarwens / Lucia

Reactie van vaargaste Annemieke:

Prachtig, prachtig, na genieten, heel veel hartelijk dank voor dit mooie verslag met foto’s !!
Jullie mogen er eventueel nog wel bij vermelden in het verslag dat ik longkanker heb en dat er onlangs nieuwe uitzaaiingen in mijn hersen zijn ontdekt.

Ik ben hartstikke brak vandaag.. van de dag van gisteren en het heeft mij ook zo ontzettend goed gedaan, zo’n dagje buiten op het water, beter kon het niet !! En nu regent het weer.., wat hebben we het getroffen met de blauwe Nederlandse wolkenluchten en de zon !! Ik heb ook zo ontzettend genoten van mijn genietende en dankbare moeder ❤️ Ze bleef maar zeggen hoe mooi ze het vond en dat we dit allemaal gekregen hebben.

Warme groet,
Annemieke de Graaf

Reactie van zus Marjolein:

Lieve vrijwilligers van de Vaarwens, wat hebben wij afgelopen vrijdag een fantastische dag gehad met Anita, Henk en Lucia, naar de Zaanse Schans, het werd zoals je al zei een onvergetelijke dag! Dank jullie wel ❤

Dagschipper Anita en bootsen Henk en Lucia voor hun inzet
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Brandweer Amsterdam-Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
HEMA Amsterdam NDSM-straat voor de deels sponsoring van de geweldige lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Annemieke 100
Annemieke 105