We hebben in 2013 gevaren op:

Vaardag 181 op 29-03-2013

Een ijsdag voor IJsbrand. 181 29 3 2013 IJsbrand de Wit 048

Het vriest nog en er ligt nog ijs. IJsbrand is getroffen door ALS. Hij heeft gevaren en voer vandaag weer. Hij wilde zoveel vertellen… Een paar stappen gaat nog want het was een sportman, maar de armen en zijn stem zijn er mee gestopt! Vandaag heeft hij nog eenmaal genoten van het water dat altijd in beweging is met zijn vrouw en drie dochters en hun echtgenotes. Ze hebben samen gelachen, gezongen, genoten en geliefd... het was geweldig!

Met dank aan de fonkelnieuwe Amsterdam Marina en de KNZ&RV te Muiden.

Het verslag van de familie:

Het is Goede Vrijdag. Buiten valt hier en daar een sneeuwvlok en het ijs ligt in de sloot. Brrr! We gaan op pad vandaag met de Meander...
Inge en Evert staan al op het parkeerterrein als we aankomen, vergezeld door hun mooie lieve hond en een rolstoel. Oeps, dat is even slikken; voor het eerst in de rolstoel. We gaan direct naar de Meander die in het zonnetje ligt te pronken in de haven. Het rustige weer maakt dat we er helemaal zin in krijgen en de eerste aanblik voelt direct goed. Wat een gezellige en ruime boot! Evert heeft een superhandige lift gemaakt om de boot op te komen en wij hebben de primeur! Het werkt! Onder het genot van koffie, thee en cake met aardbeien en slagroom wordt de koers verteld. We varen vandaag vanuit Amsterdam, door de Oranjesluisen richting Pampus en Muiden. Wat goed, deze route wilde IJsbrand zelf ook heel graag. IJsbrand zit naast Evert en geniet volop van zijn gezin, de tocht, de boot en het mooie flessenschilderij van Inge. Verhalen gaan over en weer en de tijd vliegt. Voor we het weten zijn we Pampus gepasseerd en komen we de haven van Muiden binnen. Aan weerszijden zie je prachtige ophopingen van sneeuw en ijs wat met de blauwe lucht erboven en het kasteel op de achtergrond een sprookjesachtige indruk geeft. Na de lekkere lunch, gaan we het kasteel te voet bekijken en Inge en Evert blijven bij de boot. Het Muiderslot is nog niet geopend dus we kunnen er vrij omheen wandelen. Op de terugweg varen we het pittoreske haventje van Durgendam in en daarna een zijarm van het IJ bij cafe het Sluisje. Een verrassend stukje Amsterdam waar veel mooie woonarken liggen, sommige met casco’s uit de tweede wereldoorlog. De verhalen worden sterker en lolliger en op een gegeven moment wordt het legendarische 25 jarig huwelijksfeest lied spontaan nog een keer gezongen. IJsbrand en Jopie zijn inmiddels 48 jaar getrouwd maar de passie is er nog steeds!  De boot zette koers naar de aanlegplaats waar we afmeren, de haven nog even bekijken en afscheid nemen van Inge en Evert. Op de terugweg naar Heiloo verdween de zon en dwarrelde de eerste sneeuwvlokjes weer naar beneden. Wat hebben we een geluk gehad! Bedankt lieve Inge en Evert, jullie hebben ons een heel bijzondere dag cadeau gegeven en IJs even een dagje uit zijn ALS getild. Wij wensen dat jullie dit nog heel vaak kunnen en willen doen.