We hebben in 2013 gevaren op:

Vaardag 185 op 17-04-2013

De Vaardag van Dennis... eng maar super!185 Dennis Bakker 004

Vorig jaar liep Dennis met zijn vrienden op Koninginnedag met een biertje in zijn hand. Dat kon hij plotseling niet meer vasthouden. Nu een jaar later kan Dennis alleen nog met zijn ogen knipperen wegens de ziekte A.L.S. Dennis voer graag met zijn vrienden en is nog steeds dol op water. Een beetje eng vond hij het wel. Kade af, schip op, de lift op, de lift af... allemaal dingen waar hij zelf geen grip meer op heeft. Moedig heeft hij alles ondergaan en intens beleefd van dat wat hem geboden was... Vandaag heeft hij nog één keer het water onder de kiel door voelen glijden... Dennis en zijn naasten hebben genoten van alles wat er om hun heen gebeurde... Het was een rijke dag met vriendschap en liefde!

Auteur Vaarwens.

Met dank aan de KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten en Marc Siedenburg, onze vaarvrijwilliger.

Het verslag van vriend Sjoerd Veen:

Op woensdag 17 april 2013 vertrekken we vanuit Aalsmeer op weg naar de jachthaven van Muiden waar Dennis Bakker, zijn echtgenote Nicole en een zestal dierbare vrienden en vriendinnen zijn uitgenodigd om een dagje mee te varen op de prachtige boot Meander. Deze dag is volledig mogelijk gemaakt door de Stichting Vaarwens. Bij Dennis is vorig jaar mei de vreselijke ziekte A.L.S. ontdekt. In nog geen jaar tijd heeft deze klote ziekte een hoop aangericht en kan Dennis al geruime tijd niet meer lopen, praten en bewegen en kan hij uitsluitend nog eten met behulp van een sonde. Aan zijn geheugen en hersenen mankeert gelukkig niets. Daarom kan Dennis op zijn manier nog steeds genieten van een dergelijke dag.
De rit van Aalsmeer naar Muiden was nog best spannend, want nog maar nauwelijks onderweg bleek de versnellingsbak van onze bestelbus het niet meer te doen. Tja, daar sta je dan met Dennis achterin zijn rolstoel. Echter we geven niet op want we weten dat er mensen op ons zitten te wachten en uiteindelijk blijkt het toch mogelijk te zijn om onze reis voort te zetten naar de haven van Muiden.
Daar iets later aangekomen staan Dennis zijn vrienden en Evert en Mark ons al zeer gastvrij op te wachten. Wat direct opvalt is de bijzondere rust, warmte en energie die Evert en Marc oprecht uitstralen. Je hebt direct al het gevoel dit wordt een leuke dag en je voelt je vanaf de eerste minuut dan ook volledig op je gemak.
We vertrokken vervolgens uit de haven van Muiden en voeren vervolgens naar het eiland Pampus. Onderweg genoten Dennis en zijn gezelschap van de prachtige boot en haar rustieke omgeving maar ook van de vele interessante levensverhalen van Evert. Door zijn verschillende beroepen heeft hij veel levenservaring opgedaan en weet dit op een leuke manier te vertellen.
Nadat we Pampus hadden gepasseerd voeren we verder naar het pittoreske Durgerdam. Een klein leuk haventje met oude nostalgische dijkhuisjes.
Nadat het voorjaarszonnetje een klein beetje doorbrak konden wij onze heerlijke lunch nuttigen in de buurt van Schellingwoude. Ook tijdens de lunch wist Evert nog tal van boeiende verhalen te vertellen. Een aantal van deze verhalen heeft hij zelfs opgenomen in zijn boek "wie vaart beleeft". Blijkbaar kan deze bijzondere man niet alleen goed "lullen" maar ook goed schrijven, want deze alleskunner heeft ook nog een paar boeken geschreven.
Na de lunch hebben we nog een stuk gevaren op het IJ bij Amsterdam en kwamen we zelfs op plekjes waar een groot deel van de gasten nooit eerder waren geweest. Dennis en zijn gezelschap genoten volop.
Uiteindelijk kwamen we na een heerlijke dag weer in de namiddag aan bij de haven van Muiden, tegenover het Muiderslot. Natuurlijk waren we nieuwsgierig naar nog meer "verhalen" en kochten we een aantal boeken waarvan de opbrengst volledig ten gunste gaat van de stichting vaar wens. Uiteraard deden we ook nog een kleine donatie aan deze prachtige stichting. Dennis en Nicole en zijn vrienden willen dan ook in het bijzonder Evert, Inge en Marc bedanken voor hun gastvrijheid en gezelligheid!
Uiteraard willen wij ook ALLE sponsoren bedanken die de Stichting Vaarwens financieel ondersteunen en deze dag mede mogelijk hebben gemaakt!
Sjoerd.

Dennis Bakker 004