Vaarwens 1289 op 27-02-2024

Varen in de lentezon1289 Petrus 10

Als schipper Wouter en boots Johan de Vaarwens klaarmaken is de zon al behoorlijk door aan het komen. Het belooft een mooie dag te worden met nagenoeg geen wind. We boffen! Het wachten is op onze gast van vandaag, Peter (78 jaar) die met zijn vrouw Willy uitkijkt naar deze dag.

Een mooi verslag van boots Johan:

Om 11 uur komt de ambulance van Stichting Wens Ambulance de kade oprijden. Ze hebben al een lange rit achter de rug uit Terneuzen, waar Peter al een paar weken verblijft in een hospice.
Linda en Frank van de ambulance rijden behendig de brancard aan boord. De reis was voor Peter best lang dus hij moet eerst even bijkomen voordat we de trossen losgooien. Al snel geniet Peter van de soesjes en een bak thee. De brancard wordt voorin de kajuit gezet zodat hij een mooi overzicht heeft. Zeker gezien het mooie weer wordt voorgesteld richting het openwater te varen richting Pampus.

Jarenlang hebben zij enkele maanden gekampeerd in Spanje maar reizen zit er nu helaas niet meer in. Ook danste zij tot een jaar geleden de sterren van de hemel totdat Peter getroffen werd door de verschrikkelijke ziekte waardoor hij nu aan het bed gekluisterd is.

Peter was in zijn werkzame leven assurantieadviseur bij de Rabobank, de bank waar boots Johan ook heeft gewerkt en wat mooie gespreksstof geeft over het bankieren destijds en nu. Peter was adviseur voor de boeren, “nuchtere lui en geen gezeur”.

Ook vertelt Peter van de watersnoodramp in 1953. Het gezin met 6 kinderen woonde in het dorp Walsoorden wat ernstig getroffen werd. Er kwam 1,5 meter water in het huis te staan en dus moest het gezin vluchten en het huis werd verwoest. Gelukkig hebben zij en hun familie de ramp overleefd.

Inmiddels hebben we het centrum van Amsterdam al een tijdje achter ons en passeren we de Oranje Sluis. Het is zeer rustig varen want de pleziervaart laat zich nog niet zien. We nemen contact op met het eiland Pampus en krijgen toestemming om aan te meren en daar te lunchen. De broodjes van de HEMA gaan erin als zoete koek terwijl de resultaten van Peters club Feyenoord worden besproken.

Na de lunch begint chauffeur Frank aan de afwas en trekt zich daarna terug op het achterdek waar hij geniet van een heerlijk zonnetje. Eventjes de ogen dicht want hij was om 5 uur al op om vanuit Rotterdam eerst naar Terneuzen te rijden. Bikkels zijn het de mensen van de wensambulance!

Na de sluis varen we nog even zijkanaal K in richting Nieuwendam waar we ons vergapen aan de mooie woonboten die er liggen en ons verbazen over de rust vlakbij het drukke Amsterdam.
Aan alle mooie dingen komt ook een eind en dus gaan we weer richting de Marina. Daar nemen we afscheid van het lieve stel en wensen hun veel sterkte met de tijd die komen gaat.
Bedankt voor de mooie dag die wij met jullie en de mensen van de wensambulance mochten hebben!

Wouter en Johan

Auteur Vaarwens / Johan

Dagschipper Wouter en boots Johan voor hun inzet.
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en de verpleging
Jachthaven Naarden voor de gratis ligplaats van ons kantoor
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten.
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers.
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch.
Oranjesluizen voor de vlotte bediening.
Pampus voor het beschikbaar stellen van de ligplaats tijdens de lunch.
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten ...

Petrus 101
Petrus 103