Vaarwens 1296 op 20-03-2024

Marie van 103!1296 Marie 10

Vandaag varen we met Rie (Marie) van 103 jaar oud! Met haar varen mee, dochter Ineke, zoon Paul en vrienden Anneke en Peter. Rie verblijft op dit moment nog in het hospice in Purmerend. Ze was thuis gevallen en had haar schaambeen gebroken. Daar was het even spannend of Rie het ging halen maar ze ging gelukkig opknappen heen en gaat binnenkort naar een verpleeghuis in Beverwijk.

Een mooi verslag geschreven door boots Marjon:

Rond 10.45 uur komt de WensenAmbulance van Noord-Holland met vrijwilligers Carlo en Ruud aan op de Marinahaven in Amsterdam. Rochus de schipper van vandaag en ik gingen er snel naar toe om onze gaste van vandaag te ontvangen. Zodra de deuren van de ambulance open gaan, kijken een paar stralende ogen ons aan. Rie heeft er zin in! In het hospice “De Vrijheid” wordt ze liefdevol verzorgd door de verpleegkundigen en de vele vrijwilligers. Maar om weer de vrijheid te ervaren van zo’n mooie reis is toch geweldig. Snel aan boord dan maar! De koffie pruttelt lekker en daar heeft iedereen wel zin in.

Rochus vertelt over het reilen en zeilen van onze stichting en we maken een plan voor vandaag. Wij opperen de Zaanse Schans maar Rie gaat veel liever het grote water op! We gaan naar Muiden, hopelijk zien we daar de Groene Draeck van prinses Beatrix!

Ik gooi de trossen los en Rochus zet koers richting de Oranjesluizen. Wat valt er toch veel te zien vanaf het water. We zitten lekker beschut in de achterkuip en Rie vertelt over haar turbulente leven. In de oorlog bracht Rie voedselbonnen van Lamswaarde naar Goes. Ook kreeg ze pakketjes mee, maar wist niet wat daarin zat. Zonder dat ze het wist, is zij zo in het verzet gerold. In de pakketjes bleek de krant Trouw te zitten en dit verspreiden was hoogverraad! Marie haar naam is genoemd, nadat iemand gemarteld is om haar naam te zeggen. Zij is toen opgepakt en heeft eerst 5 maanden in eenzame opsluiting gezeten. Het enige licht dat ze zag was een piepklein raampje hoog in het plafond. Daarna is zij overgeplaatst naar kamp Vught. Hier mocht ze gelukkig weer af en toe naar buiten maar helaas was er veel honger. We zijn er allemaal stil van, wat een heftig verhaal!

We komen aan in Muiden en meren af met uitzicht op het prachtige Muiderslot. Alsof het zo moet zijn, breekt er een waterig zonnetje door. We gaan aan tafel, we laten de lekkere broodjes ons goed smaken. Na de lunch gaan we even de kant op om wat mooie plaatjes te schieten. Dan is het tijd om te keren. Rie is erg moe en doet even een tukkie op de brancard. Wat een lawaai maakt die motor toch, zo kan ik toch niet slapen, zegt Rie. De oplossing is simpel, even het gehoorapparaat uit en al snel overstemd Rie de motor met luide snurkgeluiden! Heerlijk om te zien!

Anneke neemt het roer van Rochus over en vaart ons als een volleerd schipper terug richting de sluis. Na een vlotte schutting varen we nog even Nieuwendam in en verbazen ons over de mooie woonarken die daar liggen. Ruud van de wensambulance stelt voor om even af te meren bij café Het Sluisje voor een advocaatje met slagroom, maar het kan ook te gek! We varen verder langs het Botel en verbazen ons over de kamers die zich in de letters bevinden. Al snel komt onze haven weer in zicht en maken onze gasten zich klaar voor vertrek. We maken nog even een mooie groepsfoto met ons schip op de achtergrond. Wat hebben we een mooie dag gehad en wat een eer om een dag met Rie te mogen varen. Laat deze optimistische vrouw een voorbeeld zijn voor ons allen!

Vaarwel Rie

Auteur Vaarwens / Marjon

Dagschipper Rochus en boots Marjon voor hun inzet

WensenAmbulance Noord-Holland voor het vervoer en de verpleging