Antwoorden op veelgestelde vragen

Meandertochten

Hoeveel mensen mogen er mee?

De vaardag is een geheel exclusieve dag voor u en uw familie en/of vrienden. U bent de enige zieke, in uw eigen gezelschap aan boord. We proberen het gezelschap echter zo klein mogelijk te houden, want ervaring heeft ons geleerd dat het al snel te druk voor onze zieke gast wordt met teveel mensen in een kleine ruimte. Vaak is er ook ambulancepersoneel dat mee vaart en zijn er vrijwilligers aanwezig. Dan staan er (zeker bij slecht weer) al snel 10 mensen in de stuurhut en de zieke op de brancard achter de stuurstand ziet haast niets! (Zie foto hiernaast en zie het uitzicht vanaf de brancard met teveel mensen)
Ons advies is dus: Hou het gezelschap klein!

Amsterdam varend 3

Wat kost een vaardag?

De vaardag is volledig gratis. Onze sponsoren zorgen ervoor dat u met uw naasten deze dag geheel kosteloos kunt meemaken. Velen die meegeweest zijn, zenden nadien een kort verslag in van hun ervaringen aan boord. Met uw goedvinden plaatsen we dat met enkele foto's op deze site. Op deze manier kunnen we tonen, hoe de donaties worden besteed. Voelt u niet verplicht iets in te sturen want het is geheel vrijblijvend.

Mag er gerookt worden?

Uiteraard mag er binnen niet gerookt worden. Buiten in de kuip is het toegestaan met goedvinden van de andere passagiers.

Amsterdam varend 3

Moeten we eten of drinken meenemen?

Bij aankomst aan boord krijgt u koffie, thee/frisdrank met iets lekkers er bij. Tijdens de lunch bieden we u broodjes aan met allerlei beleg en koffie, thee, melk of karnemelk. Geeft u het alstublieft van te voren aan of u bepaalde dingen niet mag/kan eten.

Wat voor kleding stellen jullie voor?

Op het water is het altijd een paar graden kouder dan op het land. Ook is er bijna altijd wind. Neem voldoende warme kleding mee. Beter een jas teveel dan te weinig. Binnen is er CV en in de kuiptent hebben we ook buitenverwarming

Welk schoeisel is het beste?Naalghakken verboden

Naaldhakken zijn absoluut niet toegestaan aan boord! Ze maken gaatjes in het (teak) dek en geven te weinig stabiliteit.

Zwarte en gepoetste schoenen maken lelijke strepen op ons lakwerk die moeilijk te verwijderen zijn. Trekt u alstublieft een paar gemakkelijke antislip wandel- of sportschoenen aan.

Kunnen bedlegerige gasten ook mee?

Volledig immobiele patiënten kunnen we uitsluitend aan boord nemen met behulp van een professionele ambulancedienst die door ons wordt ingeschakeld. Dit is ook geheel gratis. De schepen zijn ingericht om brancards en zware elektrische rolstoelen aan boord te rijden.

Is er een toiletvoorziening aan boord?

De Vaarwens is volledig rolstoeltoegankelijk en er is zelfs een tillift om gasten op het invalidentoilet te krijgen!
Op de Meander V is er een toilet beneden. Dit toilet is niet toegankelijk voor patiënten die niet kunnen traplopen. Wel hebben we voor noodgevallen een mobiel toiletje dat overal in een beschut hoekje gebruikt kan worden. Verder zijn er een fles en een steek op beide schepen aanwezig.

In bijna alle havens is een aangepaste toiletvoorziening. Maakt u alstublieft gebruik van deze voorziening, alvorens aan boord te komen.

Mag de hond ook mee?

Helaas mag de hond niet mee. Na een aantal incidenten, alsmede de onrust die het tijdens een vaardag meebrengt, hebben we besloten geen honden (hoe lief, klein of rustig ook) aan boord toe te laten. We kunnen hierin helaas geen uitzonderingen maken, tenzij het een hulp- of geleidehond betreft.

Hoe lang duurt een vaardag?Amsterdam Muiden

De plaats van vertrek is tevens de plaats van aankomst in de middag. We vertrekken tussen 10.00 en 11.00 uur 's morgens. Rond de middag krijgt u een lunch aangeboden van de stichting. Geeft u het a.u.b. tijdig aan als er speciale dieetgebruiken zijn. We arriveren tussen 15.00 en 16.00 uur weer in de haven van vertrek. Dit kan vroeger of later zijn en hangt af van het vaargebied, het weer en het uithoudingsvermogen van de patient.

Hebt u nog vragen, bel of mail ons via de contactpagina.