Stichting Vaarwens Nieuws

24-06-2024: Ontwerpovereenkomst Vaarwens II met ARDesign getekend

Het is zover. De eerste stap is gezet. Ontwerpovereenkomst met ARDesign getekendOndertekening ontwerp Vaarwens II juni 2024

Maandagmiddag 24 juni 2024 om 13.00 uur, is de ontwerpovereenkomst voor de MS Vaarwens II getekend door Arnold de Ruyter van ARDesign, Inge de Graaf, directeur Stichting Vaarwens, bestuurslid Frans de Jong en door Evert Stel en Dirk-Jan van Geemen die samen met Arnold de Ruyter de bouwbegeleiding gaan doen.

Een tweede schip voor de Stichting Vaarwens, is dat nodig? Op korte termijn nog niet. Extra aanvragen worden nu nog opgevangen met het inzetten van de Meander V, het woonschip van de initiatiefnemers van Vaarwens; Inge de Graaf en Evert Stel. De Meander V kan echter niet voor altijd beschikbaar blijven, dus is een ander back-up schip noodzakelijk. Immers, ‘nee’ zeggen tegen een vaarwens is geen optie en zal ook nooit een optie zijn.

Een ander belangrijk punt is elektrisch varen. Alle schepen moeten over een paar jaar over op elektrische voortstuwing. Om ons Vaarwensschip hierop om te bouwen, is het geruime tijd uit de running en dat is natuurlijk niet wenselijk voor het continueren van het vervullen van vaarwensen. “Als we eerst een ander schip bouwen, dan kan daarna de Vaarwens I in alle rust omgebouwd worden,” aldus Evert. “Ook is er is ieder jaar een groei in aanvragen en de vraag is dan ook of we straks nog wel aan de aanvragen kunnen blijven voldoen met één schip, wij verwachten van niet. En wat doe je als het schip voor onderhoud naar de werf moet? Als een groot evenement vraagt of je ter promotie met het schip komt? Dan is stilstaan, achteruitgaan…”

We zijn hard aan het sparen, want er is ongeveer 9 ton nodig om het voor brancards en rolstoelen toegankelijk elektrisch schip te bouwen. Met een tweede schip kan Stichting Vaarwens vooruit, zorgen we voor continuïteit, stabiliteit en zekerheid voor de toekomst.

Doneer ook, onder vermelding van Vaarwens II op rekening NL17 INGB 0005 6591 79 t.n.v. Stichting Vaarwens, opdat we zo snel mogelijk kunnen beginnen met de bouw. Hartelijk dank voor de steun!