Historie Stichting Vaarwens

Na te zijn gestopt met werken, wilden Evert en Inge hun leven meer inhoud geven door vrijwilligerswerk te gaan doen.

Aanleiding:Ds. Shuller 2
De aanleiding was een uitzending van Hour of Power in 2006, waar Ds. Shuller de boodschap de wereld in zond om zingeving in het leven te zoeken. Evert wilde - na te zijn gestopt met zijn bedrijf - gaan varen, maar Inge wilde ook graag voor haar medemens in zijn/haar laatste dagen zorgen. Vrijwilligerswerk in een hospice was geen optie, want dan kon Evert niet meer varen. De twee hebben het gecombineerd door uitbehandelde zieke mensen een dag mee te nemen aan boord van hun prachtige schip.

Aan boord wonen:
Ze waren sinds 2003 aan boord van de - door hen zelf volledig gerestaureerde - ex loodstender Meander V gaan wonen en besloten zich aan te melden als vaarvrijwilligers bij enkele wensstichtingen. Na deze aanmelding hebben ze in 2007 een aantal gratis vaardagen verwezenlijkt met langdurige zieke of uitbehandelde mensen. De voldoening die het gaf om deze patiënten en hun naasten een dag de ellende te laten vergeten alsmede het enthousiasme van de vaargasten nadien, heeft beiden eind 2007 nog meer gemotiveerd om dit werk met veel energie voort te zetten en uit te breiden. Het was het paar duidelijk geworden dat dit soort 'even eruit' dagen in een persoonlijke sfeer van grote betekenis was voor de zieke en zijn/haar naasten. De aanmeldingen werden steeds frequenter en het aantal vaardagen liep op tot gemiddeld drie per week. Ondanks het grote aanbod, hebben Evert en Inge toen besloten dat ze de vaardagen volledig gratis willen kunnen blijven aanbieden!

Meander Evert en Inge 2 De Stichting:
Helaas konden ze de vele vaardagen niet meer zelf bekostigen en hebben om die reden de Stichting Vaarwens opgericht. Via de stichting kunnen ze sponsorgeld inzamelen voor de onkosten en voor de aanpassingen van het schip om brancard- en rolstoelgebruikers veilig aan boord te kunnen nemen.

Even voor de duidelijkheid... de Meander V is het privé eigendom van Evert en Inge. Ze wordt tegen een geringe onkostenvergoeding ingezet voor de stichting.
Gelukkig hebben er zich door de jaren heen vele sponsors aangediend waarmee ze erg blij zijn, maar de vaardagen worden steeds talrijker, waardoor ze continue op zoek moeten naar nieuwe donateurs en sponsoren. Gelukkig is er in 2020 hulp gekomen middels een eigen vaarwensschip van Stichting Vaarwens. Lees er alles over op 'eigen vaarwensschip'

Professioneel:Lintjesregen 73
Stichting Vaarwens is in de 17 jaren sinds de oprichting een professionele organisatie geworden met behulp van ruim 90 vaarvrijwilligers. De onkosten voor een vaardag bedragen inmiddels ongeveer € 600.- , al naar gelang de duur en de zorg tijdens een dag.

Koninklijk onderscheiden:
Het heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd Inge en Evert op 26-4-2019 te benoemen tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau vanwege hun uitzonderlijke inzet voor onze medemens in zijn/haar laatste dagen.

Verslagen:
Inmiddels zijn er ruim duizend vaarwensen vervuld en er zijn in totaal ruim 18000 gasten meegeweest op een vaardag vol ontzorging...! Van bijna alle vaardagen kunt u verslagen lezen die zijn geplaatst door onze auteur en aangevuld met ingezonden berichten, verslagen of mailingen van onze vaargasten. Het is te vinden onder het item 'verslagen vaardagen'.

Een vaarwensimpressie:

ANBI - Algemeen nut beogende instelling -

Vanaf 1-1-2008 zijn giften gedaan aan goeddoelinstellingen aftrekbaar van het belastbaar inkomen als de instelling aangemerkt is als algemeen nut beogende instelling (anbi). Met de zoekfunctie van de Belastingdienst* dient u voordat u een schenking doet te controleren of (de door u gedane) schenkingen aftrekbaar zijn. Vanzelfsprekend dient de schenking aan een anbi ook te voldoen aan alle overige eisen van de Belastingdienst.