We hebben in 2011 gevaren op:

Vaardag 140 op 14-12-2011

Nog één keer varen!140 Dhr. Piet Telderman 7

Dhr. Piet Telderman verblijft in een hospice in Utrecht waar hij zijn laatste dagen slijt. Hij is ongeneeslijk ziek en uitbehandeld. Een lotgenoot had nog een wens en alles werd in het werk gezet om die wens te vervullen. Een opmerkzame verpleegster vroeg aan Piet: ‘Heb jij ook nog niet een wens?’ De ogen van Piet werden groter en zijn antwoord was duidelijk: ‘Jazeker… ik zou nog graag één keertje varen!’ Piet heeft gevaren als kok en wil nog erg graag een keertje het water op. De Stichting Vaarwens werd gevonden en al snel werd de afspraak gemaakt.

Toch kwam er een kink in de kabel. De dag voordat er gevaren zou worden stormde het niet alleen een windkracht 10, maar de schipper kreeg de griep. Het virus gaat er rond en ook Evert werd met de minuut slechter nadat het virus hem had gevonden. Die avond ligt hij op de bank met ruim 38 graden koorts. Hij hoopt dat de strip aspirines verbetering zullen brengen maar hij voelt zich steeds slechter worden en besluit die avond dat hij geen kans ziet om de volgende dag te varen. Voor het eerst in het bestaan van de stichting, moet hij een vaardag annuleren. Piet zijn reactie is nuchter: ‘Wat in het vat zit verzuurt niet!’

Een week later komt het gezelschap alsnog aan boord. Evert is weer beter en Piet stapt opgetogen met zijn vier zussen aan boord. Een mooie vaardag vanuit Amsterdam volgt. Het gezelschap gaat het Buiten IJ op en vaart een rondje Pampus. Er worden allerlei haventjes aangedaan en een heerlijke lunch wordt in de lege haven van Schellingwoude genuttigd. Daarna volgt nog een rondvaart langs de havens van Amsterdam en dan is de dag alweer om.Nog steeds opgetogen stapt Dhr. Telderman duidelijk vermoeid met zijn zussen van boord, met een glimlach van oor tot oor… 'Dank Evert... het was de mooiste dag van mijn leven...!

Vaarwel Piet
Auteur Vaarwens.

Een reactie op de vaardag van het hospice:

Dag Inge,
Nou het was echt fantastisch heb ik begrepen van Piet.  ‘De mooiste dag van mijn leven’ noemde hij het. Wat heerlijk dat er mensen als jullie bestaan Inge, doordat ik zo enthousiast ben maak ik veel reclame voor jullie. Het is hartverwarmend. Heel erg bedankt en vast tot een volgende keer.
Nelien, Verzorging hospice, Utrecht
PS, De foto’s heb ik uitgeprint en aan Piet gegeven.

Dhr. Piet Telderman
Dhr. Piet Telderman 3