We hebben in 2014 gevaren op:

Vaardag 286 op 29-08-2014

Ellie haar familie-uitje...286 Ellie Stam 032

Enkele maanden gelden kon Ellie nog vrijwel alles, maar toen werd ze getroffen door ALS. De ziekte grijpt haar lichaam en Ellie gaat snel achteruit. Momenteel kan Ellie vrijwel niets meer, maar ze kan nog moeizaam praten en een beetje eten. Het ziet er somber uit, maar vandaag vergat ze even alles en ging ze met haar naasten het water op. Ze hebben altijd gevaren en haar man had een 13 meter kruiser waarmee ze voeren. De kinderen zijn met het varen opgegroeid en vandaag was een feest van herkenning en herinnering. Lees ook het prachtige gedicht onderaan de pagina...
Veel sterkte Ellie en lief gezin.

Auteur Vaarwens.

Marina Monnickendam voor de gastvrijheid.
Havendienst Volendam voor de gastvrijheid.
Bakker Gutter voor de catering.
Slagerij Dirk Spronk voor de catering.
Thijs en Liliane voor de rondleiding op de vuurtoren.
Vaarvrijwilligers Ellie en Marc.

Het verslag van de familie.

"Vaartocht 286 op de "Meander".
Op vrijdag 29 augustus was het zover, Ellie mijn zieke vrouw en ik, familie en begeleiders mochten mee met een boottocht op de "Meander", een omgebouwde en aangepaste voormalige loodsboot. Vanaf het parkeerterrein in Monnickendam noord werden we opgehaald door Evert Stel (zijn vrouw was afwezig), de eigenaar en tevens de schipper. We maakten een schitterende tocht over de Gouwzee met bezichtigingen van de havens Marken en Volendam. In Volendam hebben we een compleet verzorgde lunch aangeboden gekregen waarna we na een mooie zonnige vaartocht een excursie in de vuurtoren van Marken hebben gekregen.
We kunnen terug kijken naar een onvergetelijke dag op een prachtig schip in een familiaire omgeving. Evert heeft een positieve inborst en hij kan prachtige verhalen vertellen. Tijdens de tocht kwamen we erachter dat hij ook graag schrijft en dat hij al diverse boeken heeft uitgebracht. We hebben het boek "Wie vaart beleeft" aangeschaft.
Na het lezen van de inleiding, moesten we al lachen; Evert is een humoristische schrijver. Ondanks de aanleiding voor deze tocht, raden we iedereen aan om gebruik te maken van de mogelijkheden van deze "vaarwens". Een dagje weg uit de sleur geeft een mens een goed humeur. Onze dank gaat uit naar Evert, zijn vrijwilligers, de mooie foto's die zijn opgeleverd en voor iedereen die deze mooie dag voor ons mogelijk heeft gemaakt."
Arie Stam

De vaarwens

Laat je overdonderen, blijf je verwonderen
zie het gewone als het bijzondere!

We vertrekken met de Meander uit de haven van Monnickendam
komen aan in het haventje van Marken
toen ik nog kon lopen waren we daar vaak
mooie herinneringen komen naar boven!

We leggen aan in de haven van Volendam
krijgen een heerlijke lunch
daarna een rondje lopen over de Dijk
en lekker ijsjes smullen!

De vuurtoren van Marken
ik kan helaas niet mee
mijn familie is diep onder de indruk
wat ze in en vanuit het torentje zien!

We gaan terug, de zon schijnt op het water
elke golf ziet er uit als een lichtbron
genieten van het mooie uitzicht
samen met mijn familie!

De vaarwens was mijn grote wens
dit heb ik nog meegemaakt
ik beleefde dit heel intens
het heeft ons allemaal diep geraakt!

Ellie van Stam-van Gelderen

Ellie Stam 005