We hebben in 2016 gevaren op:

Vaarwens 400 op 3-6-2016

Zelfs de natuur nam vandaag een momentje rust...400 Lineke B 084

Na dagen van hoosbuien en snoeiharde wind, is de natuur vanmorgen stil geworden. Er hangt een milde nevel over het water en de serene rust maakt deze ochtend heel bijzonder. Al vroeg zijn Evert en Inge in de weer voor de vaardag, en die begint met bloemen. Het is hun 400ste vaarwens die er vandaag aan zit te komen. Een foto op de site en hoppaaa aan de slag, want Lineke komt vandaag aan boord. Ze is getroffen door ALS en haar toestand verslechter snel, maar ze haalt er nog uit wat er in zit. Zo gaat ze vandaag met haar liefdevol verzorgende man en kinderen met kleinkindjes (de jongste is een baby van 3 weken) varen met de Meander V.
Keurig op tijd arriveert het gezelschap in Monnickendam en even later staat Lineke aan boord van het schip. Vrijwilligers Pam en Kees zorgen voor thee, koffie en roomsoezen terwijl Evert iedereen welkom heet.
De trossen gaan los en traag glijdt de Meander door de Gouwzee in een ietwat geheimzinnige - met nevel gehulde - horizon. In de elektrische rolstoel zit Lineke te genieten van alles wat haar ten deel valt, terwijl het beademingsapparaat haar longen telkens vol blaast met de broodnodige zuurstof... De kleine baby ontwaakt en roept krachtig om voeding met een heel leven voor zich, terwijl Lineke haar krachten wegebben en amper energie heeft om te ademen.
Welk een contrast...
Rond de middag meren we aan in Volendam. Lineke heeft Evert al laten ontvallen dat ze wel heel graag nog éénmaal in Volendams kostuum op de foto wil met haar gezin. Met een kort telefoontje heeft hij het geregeld en na een heerlijke - door Pam bereide - lunch gaat het gezelschap op weg naar de fotograaf. Lachen gieren brullen tijdens de verkleedpartij en zelfs de kleinste van 3 weken oud gaat in een klompenpakje... Hulde aan de medewerksters van Foto de Boer!
De dag glijdt stilletjes voorbij en het water lijkt wel stroperige olie.. De zon tracht door de wolken te branden en af en toe zien we een glimp van onze levensader. Lineke geniet, en niet met mate!
Na een fantastische 400ste vaardag meren we weer aan in de Marina Monnickendam en nemen afscheid van een dappere vrouw en haar naasten.
Lineke laat Evert bij het afscheid weten dat het niet zo lang meer gaat duren voordat ze afscheid gaat nemen van hier... We zeggen na deze intense dag van rust en ontzorging met pijn in het hart dag tegen deze onfortuinlijke vrouw, die afscheid neemt met de woorden: "Ik heb een mooi leven gehad. Jammer dat het wat kort was..."
Vaarwel lieve Lineke...
Auteur Vaarwens.

Marina Monnickendam voor de gastvrijheid.
Havendienst Volendam voor de gastvrijheid.
Bakker Gutter en slager Dirk Spronk voor de catering.
Foto de Boer voor de gratis foto.
...en alle sponsors die dit mogelijk hebben gemaakt

-Lineke-B-006
-Lineke-B-009
-Lineke-B-020
-Lineke-B-024
-Lineke-B-026
-Lineke-B-034
-Lineke-B-035
-Lineke-B-038
-Lineke-B-049
-Lineke-B-054
-Lineke-B-066
-Lineke-B-069
-Lineke-B-074
-Lineke-B-081
-Lineke-B-084

Het verslag van Lineke:
Op een van de mooiste dagen van het jaar mochten wij meevaren met de stichting Vaarwens..
's Ochtends werden wij opgehaald door Evert om naar de boot te gaan.en maakten we kennis maakten met de vrijwiliggers Pam en Kees.
Eenmaal aan het varen werd er koffie, thee en slagroomsoosjes gepresenteerd.400 Lineke B 035
Het was die ochtend windstil en mistig dat gaf een speciale sfeer. Gaandeweg de dag trok de mist op en kwam het zonnetje te voorschijn..
Het was heel ontspannen.
Evert - grage enthousiaste prater - gaf ons veel informatie, aangevuld met veel leuke anekdotes.
Vooral zijn verhaal over hoe hij en Inge ertoe zijn gekomen deze vaartochten te organiseren, maakte veel indruk op ons.
Nooit had ik gedacht op de foto te gaan in een Volendams kostuum. Nadat Evert mij had ingefluisterd dat dit mogelijk was, leek het mij wel grappig en leuk en hebben we veel plezier gehad tijdens het omkleden. Deze foto laat ik aan iedereen zien en zie het als een grappige anekdote.
Het is uiteraard niet de belangrijkste herinnering aan deze vaardag, want dat was in een hele ontspannen en hartelijke sfeer, waarin we ons heel welkom voelden, een heerlijke dag op het water te hebben doorgebracht.

Dank jullie wel. Lineke en Ton