We hebben in 2016 gevaren op:

Vaarwens 389 op 2-5-2016

Coby heeft weer blosjes op haar wangen...389 Coby 4

De zon schijnt uitbundig als een gezelschap uit Voorburg op de haven van de KNZ&RV arriveert. Uit de auto komen Coby en haar gezin die er zin in hebben. Varen... met zulk mooi weer... dat kan alleen maar geweldig zijn! Even later staat Coby in de rolstoel aan boord. Ze lijdt aan ALS en er is haar al veel ontnomen. Zo ook haar spraak, maar ze kan nog duidelijk aangeven dat ze graag bij Evert in de stuurhut wil zitten want het is nog fris buiten. Luttele minuten later zit de rolstoellift er in en gaat Coby beheerst de trap op. Met behulp van haar flinke mannen wordt ze op de stuurhut bank ingenesteld.
Evert gaat vertellen, varen en vermaken en even later vergeet Coby heel even de uitzichtloze situatie waarin ze verkeert. Ze krijgt blosjes op haar wangen en de prachtige glimlach is niet van haar gezicht. Evert geniet, Coby haar man en kinderen genieten, onze vrijwilligers Joke, Hiepke en Mariëlle (onze stagiaire) genieten met volle teugen van de prachtige dag die hen ten deel valt.
Na een prachtige vaardag komen we weer aan in de haven van de KNZ&RV. Een emotioneel afscheid - dat al snel door Evert wordt omgezet in de nodige lachsalvo's - volgt.
Coby en haar gezin keren huiswaarts met een hoofd vol herinneringen, een USB stick vol foto's van de dag en een boek van Evert.
Dag lieve Coby, veel sterkte gewenst.
Auteur Vaarwens.

KNZ&RV te Muiden en Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten.
Vaarvrijwilligers Joke en Hiepke
Stagiaire Mariëlle
Oranjesluizen voor de vlotte bediening
en alle sponsoren die dit mogelijk hebben gemaakt.

Het verslag van de familie:

Maandag 2 mei 2016.

De thuiszorg voor Coby is extra vroeg aangevraagd, want we worden om half elf in Muiden verwacht voor een vaardag met de MEANDER van Evert en Inge. Het blijkt hun varende huis te zijn. Wat een krachtpatser van een boot zeg en wat een ruimte, ook voor rolstoel gebondenen! Heel bijzonder dat deze mensen hun privé bezit zomaar beschikbaar stellen voor ernstig zieke mensen!
We zijn keurig op tijd, één auto uit het westen en één auto uit het midden van het land en we worden heel hartelijk door Evert en de drie vrijwilligers ontvangen. Na een leuk voorstel rondje, lekkere koffie en heerlijke koek begint Evert te vertellen en te varen..... Vanuit de haven van Muiden gaan we het ruime sop van het IJsselmeer op, langs Pampus op weg naar de Oranjesluizen.
Evert en Hiepke hebben prachtige nautische verhalen over de schipper van de Groene Draak (blijft verder onder ons ....), over ronddraaiende kanonnen op Pampus, over luie brugwachters, over kruiend ijs, over ronddolende scheepjes op de Zuiderzee, over zelfgebouwde schepen die 10 meter de lucht in kunnen vliegen, over helikopterlandingen, over ander meevarende patiënten, over drugshandelaren ... en hier en daar een vleugje schipperslatijn, prachtige verhalen!!

Joke en stagiaire Mariëlle verzorgen de inwendige mens op een voortreffelijke manier, lekkere lunch en andere versnaperingen. Veel leuke verhalen en herinneringen worden met elkaar gedeeld, zeer gemoedelijk, heerlijk ontspannend.
Onze zoon krijgt op de boot een email bericht dat hij is aangenomen voor zijn eerste baan; onze dag wordt zo wel heel bijzonder!
De zon blijft vandaag gelukkig prachtig schijnen en om vier uur nemen we geëmotioneerd weer afscheid van elkaar en bedanken de bemanning en de schipper voor de prima verzorgde dag. De meegestuurde foto's van Hiepke van deze vaardag zijn een mooie herinnering.
Dank je wel, nogmaals, stichting vaarwens.

Fam. Beukema
Oostvoorne