We hebben in 2018 gevaren op:

Vaarwens 542 op 16-3-2018

Koppel in zwaar weer542 Peter en Beppie 92

Met deze zin openden we het vaardagverslag 428 in 2016 toen Beppie een dag mee ging varen vanuit Monnickendam:
“Beppie begon enkele jaren geleden een nieuwe leven en haar geluk kon niet op. Samen met haar geliefde Peter leven ze het leven, maar er komt een kink in de kabel... Ze wordt voorjaar 2016 gediagnosticeerd met de sloopziekte ALS! Met een weinig hoopvolle toekomst besluit Beppie er van te maken, wat er van te maken valt! Haar grootste hobby is koken, liefst voor een heleboel mensen... en dat doet ze nog steeds! Zich amper staande kunnen houden staat ze in de keuken en kookt... kookt en kookt! Haar kookkunsten schijnen een traktatie te zijn... Geweldig... wat een doorzettingsvermogen!”

Dit voorjaar krijgen we een berichtje van een behandelend arts met de vraag of Peter en Beppie nog een keer mee kunnen varen, want Peter heeft de slechte tijding gekregen dat hij nu is getroffen door longkanker en Beppie moet zienderogen inleveren aan de ALS! Vandaag kregen we het tortelende stel nogmaals aan boord, maar nu is de wens van Peter!

Het weer ziet er heel anders uit dan twee jaar geleden toen we bij een stralende zon de Gouwzee bezochten. Het is grijs, grauw en koud en ze voorspellen sneeuwbuien. Vrijwilligsters Ellie en Joke staan in de startblokken om de familie een dag lang te verwennen en aan boord is het gezellig warm. De familie arriveert op de haven en Evert met even slikken als hij het echtpaar na twee jaar weer ontmoet. Beppie is verzwakt en Peter kijkt mat geslagen. Het koppel verkeert in zwaar weer!

Iedereen nestelt zich in achter de stuurstand bij Evert en dan is er koffie met koek. Even bijkletsen en de trossen gaan los. We duiken Amsterdam in, waar zoveel te zien valt en zoveel over te vertellen is. Beppie en Peter zitten – evenals de vorige vaardag - dicht tegen elkaar aan en laven zich aan een moment van vergetelheid. De rechterkant van Beppie haar lichaam wordt zienderogen zwakker! Ze zakt steeds langzaam weg naar rechts en Peter is haar steun. Een aandoenlijk beeld van twee lieve moedige strijdende mensen.

Zoals bij iedere vaarwens, heeft Evert veel te vertellen over zijn vaargebied en iedereen hangt aan zijn lippen. We maken een retourtje Muiden en onderweg worden met alle middelen (telefoons, camera’s, fototoestelletjes) kiekjes van de dag gemaakt om thuis nog eens heerlijk de dag terug her te beleven.
Tegen het einde van de dag is Beppie moe en Evert ziet dat; “Hoe gaat het Beppie? Trek je het nog?”
“Ik heb vandaag een superdag en veel energie Evert. Morgen ben ik total loss, maar deze dag pakken ze Peter en mij niet meer af!”

Dag lieve moedige schatten!
Auteur Vaarwens.

Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
KNZ&RV voor de gastvrijheid
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen