We hebben in 2018 gevaren op:

Vaarwens 563 op 25-5-2018

563 Fokke 10Vaarwens op 563: Fokke vaart… en hoe!

Harlingen:
Ruim 5 maanden geleden werd de 59 jaar jonge Fokke opgenomen in het hospice te Harlingen. Zij situatie was uitzichtloos en onze medici gaven pogingen om het gevaar in Fokke zijn hoofd te bedwingen op. Geduldig wacht hij zijn onzekere toekomst af, totdat de verpleegsters/verzorgsters besluiten dat Fokke er nog één keer uit moet. Ze ontdekken Stichting Vaarwens en dienen Fokke zijn vaarwens in. Gezien de onzekerheidsfactor heeft Inge de vaardag met spoed ingepland en vandaag kwam Fokke met zijn echtgenote Jannie naar Monnickendam om ZIJN vaardag te beleven…

Monnickendam:
Klokslag 10.00 uur arriveert er een volgepakte Volvo met 4 lieve dames en één dappere man op jachthaven Waterland Monnickendam. Voorin zit Fokke en hij heeft er zin in. “We gaan je ontvoeren!” lacht Evert.
Fokke lacht; “Oh… ik dacht dat we zouden gaan varen!” en de eerste ontspannen grap vliegt door de lucht.
Fokke gaat aan boord. Hij loopt nog zelfstandig maar is erg instabiel. Twee lieve dames nemen hem in de arm en begeleiden de onfortuinlijke man aan boord.

Gouwzee:
De verbazing is groot als hij en zijn lieve Jannie (vorig jaar waren ze 25 jaar getrouwd) de stuurhut binnenstappen en horen dat dit Evert en Inge hun huis is. Evert vertelt, er is koffie, er is verbazing, er is opwinding… zeker als Evert zegt dat ze in Volendam samen nog éénmaal in kostuum op de foto mogen. Jannie klapt blij in haar handen en wordt emotioneel; “Hier droomde ik als kind al van! Nu mogen we op de foto… ik ben zoooo blij!!!”

Volendam:
Terwijl we over de Gouwzee varen, blijft Fokke zijn verbazing uiten; “Wat een mooie dag, wat een cadeau, wat geweldig dat jullie dit voor me doen, dit pakken ze me niet meer af!”
Fokke voelt zich trots, rijk, dankbaar en alle gedachten van het ziek zijn worden verruild voor vreugde, opwinding, blijdschap en dankbaarheid. Als Evert hem in de rolstoel door Volendam naar de fotograaf rijdt, zegt hij tegen zijn onfortuinlijke gast; “Vanmorgen heb ik een appje naar boven gestuurd met de vraag of we mooi weer tijdens jouw vaardag mogen hebben Fokke! Kijk nou… Het is aangekomen!”
Fokke antwoordt; “… en ik heb een gebedje gedaan dat ik nog even mocht blijven om deze geweldige dag te mogen meemaken! Het is ook verhoord!”
Evert laat een traan en rolt hem snel bij de fotograaf naar binnen.
Een prachtige verkleedpartij volgt en Jannie en Fokke zijn even de twee gelukkigste mensen op aarde. Ze vergeten de omstandigheden en genieten van het nu, het heden, het samenzijn, het geschenk van het leven.
Ze poseren en Fokke slaakt kreten van opwinding en trots, zoooo ontroerend!
Een poosje later komt het gezelschap weer aan boord en laat vol trots de foto in kostuum zien. “Die staat straks ingelijst in het hospice op Fokke zijn kamer!” lacht Fokke zijn begeleidster.

De vuurtoren:
We varen nog even langs de vuurtoren en Thijs schiet een kaartje vol plaatjes van de Meander en haar bijzondere lading. Even later pingelt de mailbox en die zit vol met prachtige shots van de trouwe vuurtorenwachter, die het nooit teveel is om iets voor ons en onze gasten te doen!

Varen:
Dan roept Evert naar het achterdek; “Fokke… ik ben er klaar mee! Stuur jij het schip even terug naar Monnickendam?”
Fokke krijgt de ‘vaarwensboost’ en hoewel traplopen voor hem welhaast onmogelijk leek en met de lift naar boven moest, klimt hij nu met een paar ferme treden de stuurhut in!
“Ken ik dat wol? Ik ha nog nooit een skip farre!” in zijn Fries.
Evert legt hem uit dat hij erbij blijft en even later krijgt de grote Fries zijn eerste stuurles.
Hij is trots, ontroerd, oppermachtig, ontdaan en de gelukkigste mens ter wereld! Fijn dat we je deze herinnering hebben mogen meegeven Fokke!

Vaarwel lieve vriend!
Auteur Vaarwens.

Waterland Monnickendam voor het gratis faciliteren van de ligplaats
Haven Volendam voor de gastvrijheid
De Bakkers van Kees Gutter en Dirk Spronk voor de catering
Vaarvrijwilligers Alice en Rika voor hun inzet
Thijs voor de foto’s

Een lief bericht van Fokke:
Beste mensen van Stichting Vaarwens,
Hierbij laat ik jullie, namens Fokke en zijn vrouw Jannie, weten dat wij jullie enorm dankbaar zijn voor de bijzondere dag die wij bij jullie aan boord mochten beleven.
Ook zegt Fokke dank voor het respect en jullie behulpzaamheid. Fokke vond het fantastisch dat hij zelf achter het stuur mocht plaatsnemen. Dit had hij nooit verwacht maar was een prachtige ervaring.
Wij zijn ook enorm verwend met een heerlijke broodmaaltijd.
Mooi waren ook de warme omhelzingen aan het einde van deze mooie dag. Dit ontroerde ons allemaal. Wij wensen jullie veel succes met jullie stichting en hopen dat jullie nog veel wensen in vervulling mogen laten gaan.

Ik zal jullie altijd in mijn hart dragen
Fokke
(Geschreven namens Fokke, door Natasja Kleine)

-Fokke-20