We hebben in 2018 gevaren op:

Vaarwens 580 op 19-7-2018

Vier zussen en tante Alie…580 Wies 10

In het hospice te Heerenveen ligt Wies. Haar dagen zijn geteld, want de onnavolgbare ziekte heeft het van haar lichaam gewonnen! Ze vindt een folder van Stichting Vaarwens en ze besluit nog één keer met haar bloedverwanten het water op te gaan. Haar zus Greet vult het intakeformulier in en even later is de wens geregeld. Vandaag is het zo ver, er wordt gevaren, en hoe….
-
De ambulance arriveert keurig op tijd op de haven en het ontvangstcomité van drie zussen en tante Alie staat Wies al op te wachten, samen met vaarvrijwilligers Nel en Kees. De ambulance gaat open en even lijkt het niet zo goed te gaan met onze onfortuinlijke gaste. Gisteren en vanmorgen dacht ze nog; “Ga ik dit allemaal redden, kan ik dit allemaal nog aan in mijn situatie?”
De pijn is te vaak spelbreker, zo ook nu! Evert begint te kletsen en stelt Wies op haar gemak en het weerzien van haar drie zussen en tante Alie doet haar goed.
-
We gaan aan boord en er is koffie, koek en een welkomstpraatje, maar Evert vind weinig oor! De dames kletsen en keuvelen en er zoveel te delen op deze bijzondere dag… Dus houdt hij het kort en even later gaan de trossen los. Iedereen geniet, en niet met mate! De mobiele eenheid is ook in het leven van deze (redelijk op leeftijd verkerende) dames geslopen en er wordt naar hartenlust ge-apt, ge-maild en ge-chat met het thuisfront. Foto’s worden heen en weer gezonden alsof het niets is en iedereen geniet van het moment.
-
We meren aan in Volendam en er wordt een heerlijke lunch geserveerd door vrijwilligster Nel, waarvan iedereen geniet. Wies wil daarna graag met haar tante en drie zussen op de foto in klederdracht. Haar enige zorg is de pijn, want de klinkertjes op de Volendamse dijk zijn niet echt brancardvriendelijk. Evert stelt voor met zijn rolstoel te gaan en dat durft ze aan. Even later rolt het gezelschap bij foto Zwarthoed naar binnen en een gezellige, hilarische en vermakelijke verkleedpartij met fotoshoot volgt. Er wordt paling gekocht en dan gaan we weer aan boord om te gaan varen.
-
Wies wil graag boven op de bank in de stuurhut liggen, want haar lichaam teistert haar nu toch wel heel erg. Even later gaat ze met de lift naar boven en wordt neergevlijd naast de stuurstand van Evert. De rest komt er bij zitten en we gaan weer varen. Onderweg wordt er genoten en gedeeld. Tante Alie is moeder van 11 kinderen en bracht onlangs haar jongste zoon naar het graf. Ze is altijd enigszins de spil van de vier meiden geweest en is op haar kwieke 92 jarige leeftijd vandaag ook van de partij. Wies haar broer kon vandaag niet mee, want hij volgt met de camper zijn dappere vrouw die de Compostella de Santiago loopt. Via de WhatsApp wordt hij op de hoogte gehouden door zijn zussen over het verloop van Wies haar vaarwensdag… prachtig!!
-
Na een rondje langs de vuurtoren (Thijs was vandaag niet aanwezig) knorren we keuvelend terug naar Monnickendam. Evert vertelt en iedereen luistert nu aandachtig. Als Evert een bruggetje naar zijn boeken slaat, is iedereen opeens geïnteresseerd. Als snel komen de boeken tevoorschijn en alle zussen willen een boek, opdat ze onderling kunnen rouleren. Prachtig… de pinbus doet het goed en iedereen keert huiswaarts met een gesigneerd boek, waarvan de opbrengst naar Vaarwens gaat.
-
We meren aan, gaan van boord en nemen afscheid. Dat valt nog even niet mee, want er bestaat een hechte band tussen de vier zussen onderling en met tante Alie. Als Wies de ambulance in geschoven wordt zegt ze: “Ik had me de afgelopen dagen niet kunnen voorstellen dat ik me na zo’n dag zo goed zou kunnen voelen! Dankjewel lieverds en eeeh… zet me nog maar niet bij de vuilcontainers daarginder op de haven (ze wijst naar de container opslag) want ik wil nog even nagenieten van deze geweldige dag!!!”

Vaarwel dappere Wies,
Auteur Vaarwens.

Waterland Monnickendam voor het gratis faciliteren van de ligplaats
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en verpleging