We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 633 op 4-4-2019

Varen doet vergeten…633 Henk 10
-
Onze gast van vandaag trof het niet met zijn gezondheid. Het leidingwerk in het lichaam en rond de rikketik is dermate verzwakt en aan slijtage onderhevig, dat er ieder moment eentje kan barsten op een zwakke plek. Henk mist door alles al een been en zit in de rolstoel, maar wil dolgraag nog een keertje varen. Zijn maat Hans kent ons al jaren en hij regelt de vaarwens voor zijn makker Henk.
-
Henk stond al eerder in de agenda, maar toen Inge een spoedwens binnenkreeg, had ze geen andere keuze dan Henk vragen of het een weekje later kon. Hij stemde er direct mee in en maar goed ook. De gaste die zijn plaats innam, overleed een paar dagen later! Vandaag is het dan toch zijn beurt. Opgewekt komt het gezelschap aan op de Amsterdam Marina, waar de Meander V al ligt te rukken aan de meerlijnen om te gaan varen. Het zal voorlopig het laatste tochtje zijn vanuit de uiterst gastvrije Jachthaven Groep / Amsterdam Marina. We gaan na het weekend verkassen naar de KNZ&V te Muiden om van daaruit de wensen te vervullen.
-
Snel rollen we Henk aan boord van de Meander V, gevolgd door aanmelder Hans en Henk’s dochter en kleinzoon. Buiten is het koud, maar binnen behaaglijk en we nestelen ons in rond de stuurstand. Vrijwilligers Hanneke en Kees assisteren Evert vandaag en zorgen voor koffie, koek en de foto’s.
Na het welkomstwoordje van Evert, gaan de trossen los…
-
Henk geniet van zijn dag. De afgelopen dagen waren slecht en Henk was moe, lusteloos en terneergeslagen, maar nu krijgt ook hij de ‘vaarwensboost’! Met een glimlach van oor tot oor geniet hij van het varen, van het samenzijn, van zijn dag! Ooit was hij havenmeester in een klein haventje vlak bij Waalwijk en het heette ‘Eigen belang’! Hij vertelt er over al was het gisteren en leeft even in het verleden. We meren aan in Muiden en genieten van een heerlijke lunch, waarna het gesprek weer op gang komt. Ook was Henk machinebouwer en reisde veel om de machines te installeren. Evert en Henk hebben nog een ding gemeen… Henk is prothesedrager en Evert was prothesebouwer…!
-
De orthopedie kwam ruimschoots aan bod, maar er moet ook weer gevaren worden, dus gaan de trossen weer los. Kees vaart de Meander V en Evert vertelt over zijn avonturen. We scharrelen door Amsterdam en Henk vergeet zijn voorland. De hele dag wordt gevuld met een glimlach, met grappen, met anekdotes en met plezier! Dat je zo mag gaan… We meren weer aan in Amsterdam en nemen afscheid van deze onfortuinlijke man, die vandaag even vergat door de ‘vaarwensboost’!
Sterkte Henk
Auteur Vaarwens.
-
Jachthaven Groep / Amsterdam Marina voor het beschikbaar stellen van de ligplaats