We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 643 op 16-5-2019

Marinevrouw aan boord…643 Riet 10
-
Een mooi leven achter de rug en genietend van haar oude dag, wordt onze gaste van vandaag net voor haar 80ste levensjaar getroffen door de onbeheersbare celdelingsziekte. Nu ligt ze in het hospice in Den Helder en leeft haar laatste dagen onder ons. Toch is ze moedig genoeg om het water nog op te willen. De wens wordt ingediend, Inge regelt de dag, de vrijwilligers en ambulance worden geregeld en vandaag gaat het al gebeuren…
-
Al wekenlang staat er een doorstaande wind uit het noorden en/of oosten en dat maakt het varen aan lager wal buiten de Gouwzee tot een slingerpartij voor veel schepen. Binnen de dijken kunnen we heerlijk rondtoeren en alle mooie dingen van de Gouwzee en haar omgeving verkennen. De ambulance arriveert en samen met vrijwilligers Reina en Kees ontvangt Evert de vaargaste met haar dochter en twee kleindochters.
Als de deuren open gaan, ligt daar een moedige vrouw die er zin in heeft.
-
“Dag Riet, ik ga je per schip ontvoeren vandaag… lijkt je dat wat?” lacht Evert haar toe.
“Je weet niet half hoeveel zin ik er in heb! Met jouw wil ik wel een dagje varen hoor!” schatert de doodzieke Riet flink en opgewekt. Haar bleke gezichtje geeft echter aan dat achter de spontane lach veel leed verschuild zit. De ziekte heeft zijn tol geëist en het geteisterde lichaam is sterk verzwakt. Toch weet ze het - ondanks haar slechte conditie - op te brengen om een moedige sterkte indruk te geven middels een betoverend blije glimlach van genoegen en voldoening.
-
Riet gaat op de brancard de stuurhut in, gevolgd door haar naasten en Evert slaat bij een kop koffie aan het vertellen, nadat ze comfortabel achter de zijramen is geparkeerd.
“Ik geniet nu al, en we hebben nog geen mijl gevaren! Weetje… ik heb bij de Marine gewerkt, dus ben ik dol op varen en ermee doordrenkt! Dit had ik niet durven dromen, wat mooi Evert!” vertrouwt Riet hem toe… We gaan varen en onze onfortuinlijke gaste ligt met één grote glimlach van oor tot oor de dag tot zich te nemen.
-
In Volendam genieten we van de heerlijke lunch en daarna wil Riet graag een herinnering maken op de foto in klederdracht. Ondertussen schijnt de zon en samen met ons zwaar zieke zonnetje aan boord (die ondertussen zoveel energie heeft opgedaan dat ze van de brancard af wil en in onze rolstoel zit) genieten we allen van een geweldige dag. Bij Fotograaf Volendam wordt een prachtige foto gemaakt van drie generaties en ze krijgen wederom de prachtige foto cadeau van de fotograaf. Chapeau!
-
We willen weer varen, maar Riet heeft nog geen genoeg van Volendam. In de zon op een terrasje geniet ze van het toeristische plaatje met een glaasje drinken, maar dan wil ze toch weer aan boord en varen. Terug aan boord blijkt dat de ziekte het niet met de enthousiaste vrouw eens is, en even heeft ze intensieve zorg nodig. Zodra Riet haar lichaam heeft teruggegeven wat er vandaag in kwam, knapt ze weer op en de glimlach verschijnt weer op haar bleke gelaat. Buiten waait het knap en de Meander V stuitert dapper door de venijnige golven, terwijl Riet in de rolstoel op het achterdek zit te genieten van de elementen van de natuur. Evert gooit de gashandels helemaal op en 1000 Pk’s doen hun werk. Riet slaakt gilletjes van enthousiasme… heerlijk!
-
Terug in de haven nemen we afscheid met een lach en – hoe kan het anders – een traan! We maken het schip schoon en klaar voor de vaardag van morgen en gaan ieder zijns weegs. Voldaan over de mooie wensdag met de gulle lach van de flinke vrouw in haar laatste dagen, sorteert Evert uit ruim honderd foto’s enkele plaatjes voor de site. Wat is het toch fantastisch dit te kunnen- en mogen doen!!!
Vaarwel Riet
Auteur Vaarwens.
dank aan:
Jachthaven Waterland voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Haven Volendam voor de gastvrijheid
Fotograaf Volendam (haven 70 te Volendam) voor de gratis foto
Bakkerij Kees Gutter en Keurslager Dirk Spronk voor de gedeeltelijke lunch
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer en de verpleging
Vaarvrijwilligers Reina en Kees voor hun inzet
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten..

Riet 10
Riet 21