We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 656 op 20-6-2019

Na regen komt zonneschijn…656 Willem 10
-
Vanuit het hospice Schagen komt er een ‘spoedwens’ binnen en Inge slaat aan het organiseren. Gelukkig hebben we de ruimte voor een wens op korte termijn, want de agenda van de Meander V staat de laatste tijd met grote regelmaat volgepland. Het geeft wederom aan dat het eigen vaarwensschip eerder noodzaak dan luxe is… Binnen enkele dagen staat de wens gepland en vandaag gaat onze vaargast al mee. Wim trof het slecht en werd in het najaar van zijn leven getroffen door de kanker. Toch wil hij nog graag één keertje het water op en hoeveel mooier kan het zijn dan op de Meander V.
-
Gisteren sloten we de dag af met hevig noodweer en vanmorgen starten we grijs met een beetje motregen, maar de berichten zijn positief! Al vroeg arriveren zijn dochters en kinderen en even later komt de Wensambulance de haven oprijden met daarin Wim en zijn lieve vrouw Jannie. Er volgt een warm welkom en Wim wordt aan boord gebracht. Het mag dan wel bewolkt zijn, maar binnen schijnt het zonnetje. Meestal is het de bemanning van Vaarwens die het zonnetje zijn, maar vandaag is het Wim! Met een grote glimlach geniet hij van alles wat er tot hem komt en het is een plezier om naar hem te kijken.
-
De trossen gaan los, vrijwilligers Ellie en Sido cateren en fotograferen, Evert kletst en stuurt en de familie geniet. Zodra Evert iets vertelt over ‘vissen’ dan worden Wim zijn ogen groot. Daar wil hij alles van weten, want hij was vervend sportvisser. Nu nog eenmaal op het water samen met zijn dierbaren en genieten van alle weidsheid, doet hem goed en in Volendam aangemeerd heeft hij voldoende energie opgedaan om van de brancard te willen. Even later zit hij trots in de rolstoel van de Meander V te eten als een dokwerker, want Ellie heeft een voortreffelijke lunch klaargemaakt.
-
Op Evert zijn voorstel om samen in klederdracht een herinnering te maken, wordt gretig ingegaan, maar de jongeren hebben er wat meer moeite mee. Ze doen het echter graag voor opa en even later staan ze in klederdracht te poseren voor een geweldige herinnering.
De familie gaat nog even de dijk op en Wim verorbert nog een zoute haring, pikt een pilsje op het terras en even lijkt het leven heel gewoon…
Na Volendam gaan we weer varen en Evert legt uit dat hij graag een verslag op de website wil zetten en als de familie wil, kunnen zelf een stukje inzenden. Ook daar wordt met veel genoegen op ingegaan, dus ‘Auteur Vaarwens’ houdt er bij deze mee op, in afwachting van het verslag van de familie. We hebben allen de dag ervaren als een zonnige dag met als middelpunt het zonnetje zelf, onze dappere Wim!
Vaarwel Wim
Auteur Vaarwens.
dank aan:
Jachthaven Waterland voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Haven Volendam voor de gastvrijheid
Fotoshop Volendam voor de geweldige foto in kostuum
Bakkerij Kees Gutter en Keurslager Dirk Spronk voor de gedeeltelijke lunch
Wensambulance Amsterdam voor het vervoer en de verpleging
Vaarvrijwilligers Ellie en Sido voor hun inzet
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten..

Willem 15
Willem 16