We hebben in 2019 gevaren op:

Vaarwens 704 op 24-10-2019

Genieten, en niet met mate!704 Roy 10
-
Getroffen door de ‘gluiperige killer’ wacht Roy te jong op wat gaat komen in het hospice te Nijkerk want hij heeft net de pensioengerechtigde leeftijd gehaald. Daarnaast heeft hij veel pijn vanwege een heupfractuur en het gebrek aan ‘zitvlees’, maar toch zou hij nog dolgraag een keertje varen. Het aanmeldformulier wordt ingevuld en Inge en Marga zien dat het niet lang meer moet duren voor hij mee kan. Vijf dagen later ligt Roy in de wensambulance en wordt naar Muiden gebracht.
-
Het rustige najaarsweer houdt nog even aan en daar gaat ook Roy van profiteren. Evert maakt de Meander V klaar en haalt verse broodjes. Hij fluit, want het belooft weer een mooie vaarwensdag te gaan worden. Mary en Kees zijn ook gearriveerd en nu is het wachten op de ambulance. Keurig op tijd komt die vanuit Nijkerk de haven van Muiden oprijden en als de deuren opengaan, ligt daar een opgewekte man met een grote glimlach. Roy heeft er zin in!
-
Behendig wordt hij aan boord gereden en al snel staat hij via de brancardlift binnen achter het glas naar het Muiderslot te kijken. Evert stelt iedereen op z’n gemak met een welkomstpraatje terwijl Mary de koffie en thee verzorgt. “Kom… genoeg gekletst, we gaan varen!” lacht Evert en even later grommen de twee dikke diesels onder Roy zijn brancard, ten teken dat ze er klaar voor zijn. Dan gaan de lijnen op de kant en scharrelen we bij een mager zonnetje de haven van ‘de Koninklijke’ uit.
-
We passeren alle elementen die de dag tot een prachtige trip gaan maken en Roy ligt achter het raam te genieten, evenals zijn echtgenote en zoon. Hij vergeet de pijn en het verdriet van zijn ziekte en laaft zich aan de dag. Een vlotte schutting brengt ons op het zoute water van Amsterdam en we scharrelen het zijkanaal ‘K’ in waar iedereen zich vergaapt aan de prachtige woonschepen en het pittoreske cafeetje ‘Het Sluisje’. We varen langs het Centraal Station en meren aan in de Amsterdam Marina voor een heerlijke lunch.
-
“We moesten maar eens weer in de opvaart!” lacht Evert als hij na de lunch de haven weer uit vaart en even later komen we voorbij de ‘Gouden Schepen’ waarover eenieder zijn opvatting heeft. We kunnen zo de Oranjesluizen weer invaren en bij voorjaarstemperaturen zetten we koers terug naar Muiden. Roy geniet nog steeds met volle teugen en niet met mate. Eenmaal aangemeerd, volgt het onverbiddelijke afscheid na een mooie groepsfoto in het zonnetje bij het Muiderslot.
-
We ruimen zwijgend de Meander V op met de dappere en onfortuinlijke Roy in onze gedachten en gaan daarna allen ons weegs op onze eigen weg des levens… Wat mogen we toch dankbaar zijn dat we gezond zijn!!
Vaarwel Roy
Auteur Vaarwens.
dank aan:
KNZ&RV voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Groep / Amsterdam Marina voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Stichting Ambulancewens voor het vervoer en de verpleging
Vaarvrijwilligers Mary en Kees voor hun inzet

Roy 11