Vaarwens 726 op 25-05-2020

Een topdag in de ruimste zin van het woord!726 Lies 10
-
Met ons nieuwe schip de Vaarwens zijn we een stuk flexibeler geworden en kunnen nu 365 dagen per jaar varen. Er komt een wens binnen met redelijk veel spoed, waarop vermeld staat dat mevrouw graag op maandag 25 mei wil varen. Ze heeft het niet gemakkelijk en is vaak benauwd, want haar ‘motortje’ is versleten. Het loopt stationair en dreigt ieder moment af te slaan… wat wil je, na 83 jaren hard werken!
-
Het is redelijk druk, en de rest van de week staat de Vaarwens volgeboekt met vaarwensen, trainingen en klusdagen, dus deze (nog open) maandag komt wel goed uit. Dagschipper Rudie woont haast om de hoek en is mooi op tijd aan boord en even later maakt hij samen met Inge, gastvrouw Els en stuurman Coen het schip klaar voor ontvangst van Lies, die met de ambulance vanuit Wormerveer naar Amsterdam wordt gebracht.
-
Na een vieze koude zondag is het weer omgeslagen en het is weer volop zomer.
Behendig wordt Lies aan boord gereden en gaat met de plateaulift omhoog. Dan is er koffie en een welkomstpraatje van de dagschipper en er worden plannen gemaakt. Lies zou nog graag éénmaal de Zaanse Schans vanaf het water zien, dus gaan direct de trossen los. Lies is vandaag helemaal in haar nopjes, geniet van alles om haar heen en vergeet even haar voorland, en het kan haar niet lang genoeg duren. Overal staan kennissen en familie langs de kade te zwaaien... een feestje op het water!  Na een prachtige dag met een mooie tour langs de groene huisjes en prachtige poldermolens zet de Vaarwens weer koers terug naar de Amsterdam Marina.
-
Doordat de sluis in Zaandam tot 3 uur spertijd had, wordt het echter een latertje. Lies is moe, maar heel voldaan, maar ze zou nog graag even een terrasje pikken en een ‘Keteltje’ drinken! Helaas… alles is gesloten want we leven nog steeds in het coronatijdperk!
“Daar bedenken we wel iets op!” roept Elly van de SAW!
Lies gaat weer van boord en wordt de ambulance ingereden. Met een hartelijk afscheid en – hoe vreemd het ook voelt – zonder vaarwelknuffel, gaat iedereen weer zijns weegs…

In afwachting van een verslag van de gasten,
Vaarwel dappere Lies
Auteur Vaarwens.