Vaarwens 791 op 24-09-2020

Rijnreis wordt (Gouw)zee reis…791 Jan 10
-
In het hospice te Zutphen ligt Jan, hij trof het slecht want de ongecontroleerde celdeling heeft zich in het vitaalste deel van zijn spijsverteringssysteem gevestigd. De medici proberen het uit te roeien, maar als een Japanse Duizendknoop komt het steeds op een andere plaats weer op. Nu heeft men het opgegeven en Jan zijn voorland is weinig hoopvol. Jan wilde echter nog altijd een Rijnreisje maken en ook dat zit er niet meer in. Met die achterliggende gedacht wordt er samen met zijn dochter een heimelijk plan gesmeed om toch nog één keer te kunnen varen.
-
De intake komt binnen en Ulco slaat aan het plannen, want Evert en Inge genieten even van hun welverdiende vakantie. Vandaag gaat Jan al mee varen, al weet hij nog van niets, want alles is in het diepste geheim voorbereid. Al vroeg staat de wensambulance voor het hospice om hem op te halen en een vlotte reis brengt hem naar Monnickendam. Daar staan dagschipper Ton, stuurman Jan en gastdame Lyda klaar om het gezelschap op te vangen. Ook Rutger, de zoon van dochter Esther, staat klaar en gaat mee, want hij groeide welhaast op bij zijn opa en oma…
-
Een warm welkom volgt en snel gaat het gezelschap aan boord, waarbij Jan zijn pas verkregen vaarwenspet moest vasthouden, want die waaide haast van zijn hoofd! Eenmaal aan boord, wil Jan van de brancard, want ook hij krijgt de vaarwensboost en energie voor tien! Een welkomstpraatje en een kop koffie, en daarna gaan de trossen los. Jan geniet met volle teugen en dit had hij in zijn stoutste dromen niet verwacht.
-
Begeleid door een harde wind, Hollandse luchten en af en toe een zonnetje, scharrelt Jan met zijn naasten over de Gouwzee. Witte koppen maken het water echter wild want er staat een harde wind. Jan vind de Gouwzee groot, want zulk open water kent hij in de achterhoek niet! Al slingerend varen we Volendam binnen en daar genieten van de heerlijke lunch die Lyda klaar had gemaakt.
-
We hebben nog een verrassing voor Jan in petto! Hij gaat in klederdracht op de foto! Opgetogen wordt hij naar de fotograaf gebracht en een indrukwekkende verkleedpartij volgt. Jan geniet en vergeet zijn voorland. “NU even niet!”, is zijn gedachtegang en hij laaft zich aan de fotoshoot. Het resultaat is een prachtige foto in klederdracht! Op de terugreis gaat hij aan het roer! Gespannen probeert hij het schip op koers te houden op de onrustige Gouwzee, maar met hulp van registerloods Ton lukt het prima en veilig!
-
De vaarwens meert weer aan in Monnickendam. De wind huilt onheilspellend door de masten en wederom moet Jan zijn pet vasthouden als hij op de brancard weer naar de ambulance gaat. Hij is helemaal op, maar deze beleving neemt niemand hem meer af!
Vaarwel Jan.
Auteur Vaarwens.

Jan † 27-09-2020
Jachthaven Waterland voor de gratis ligplaats van de Vaarwens
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging.
Dagschipper Ton, stuurman Jan en gastdame Lyda voor hun inzet
Bakkerij Kees Gutter voor de broodjes en de koeken
Haven Volendam voor de gastvrijheid tijdens de lunch
www.fotograafvolendam.nl voor de foto in klederdracht