Vaarwens 837 op 26-04-2021

Niet voor Pampus maar op Pampus!837 Ellen 10
-
Het varen zit in het bloed, want onze gasten van vandaag zijn een schippersechtpaar dat een werkzaam leven aan boord achter zich heeft liggen. Echtgenote Ellen treft het echter niet met haar gezondheid, want ze snakt naar adem, haar hoofdvoortstuwingsmotor levert amper nog vermogen en nu is ze ook nog gevonden door de ongecontroleerde celdelingsziekte! Ze is dapper en vecht tegen alle averij dat haar lichaam treft, maar nu is het definitief… ze krijgt de boodschap; “Uitbehandeld!”
-
Samen met haar man berusten beiden langzaam in de keiharde realiteit dat de uiteindelijke ‘Thuishaven’ voor Ellen in zicht komt. Toch willen ze nog één keer vanuit hun Amsterdamse thuishaven varen en samen het water onder zich door voelen stromen. Dat uiten ze aan de thuiszorg Cordaan en daar is iedereen bekend met onze stichting. Al snel helpen ze het paar om de intake voor de vaarwens in te vullen, waarna onze planning aan de slag gaat, en deze prachtige voorjaarsdag is al snel voor hen gereserveerd!
-
De zon straalt bij het ochtendgloren aan een strakblauwe hemel als dagschipper Ton, boots Marjolein en gastdame Anneke bij de Vaarwens aankomen. Ze treffen de nodige voorbereiding voor rolstoelbezoek en even later geurt de verse koffie. Dan komt de rolstoeltaxi aan met het paar en er volgt een hartelijke ontvangst. Snel aan boord, en even later drijft het paar weer. Er wordt een vaarplan gemaakt en ze uiten graag naar Pampus te willen. De motor wordt gestart en de trossen gaan los.
-
We gaan bakboord uit in de opvaart, waarbij schipper (en v.m. Zeeloods) Ton genoeg kan vertellen over de enorme zeeschepen die in de droogdokken liggen waaraan we voorbij varen. De motor snort, het water ruist, de zon schijnt en er is zoveel te zien! Het paar vergeet even hun situatie en Ellen laat al haar ziektes voor vandaag aan wal achter. We lopen de Oranjesluizen binnen en schutten naar het Buiten IJ. Binnenvaart, pleziervaart, mooie vergezichten en al wat iets meer zij passeert en Klaas en Ellen genieten met volle teugen!
-
We vinden een mooi plekje op het Forteiland Pampus om te lunchen en de maaltijd wordt een klein feestje in het zonnetje op het achterdek met een prachtig uitzicht. Anneke is vrijwilligster op Pampus, en hoewel het officieel gesloten is, mogen wij het eiland bezoeken. We krijgen een geweldige rondleiding van Anneke en Ellen Klaas genieten met volle teugen. Ze vergeten heel even alles en lachen, genieten en Ellen taalt niet naar haar zuurstoffles, want ze heeft de ‘Vaarwensboost!’
-
Na de rondleiding start Marjolein de motor en vaart de Vaarwens terug naar de thuishaven, waar we afscheid nemen van het schippersechtpaar dat vandaag niet voor Pampus lag, maar er op liep!
Vaarwel Ellen
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Ton en boots Anneke en co-schipper Marjolein voor hun inzet
Discovery Nederland voor de parkeergelegenheid