Vaarwens 858 op 31-05-2021

Samen ging niet meer…858 Chris 10

Het is eindelijk zomer geworden en Nederland krabbelt uit de Lock Down vanwege de pandemie. Terrasjes gaan weer open en de wereld ziet er weer wat positiever uit. Zo positief ziet het er niet uit voor onze gasten van vandaag, want om op late leeftijd een vaarwens samen met je schoonzoon te moeten maken, hakt er wel in! Onze gast van vandaag zou Lenie (geb. 1934) zijn met de ziekte, die lijkt op een ‘Japanse Duizendknoop’! Het woekert ondergronds door haar zwakke lichaam en is niet uit te roeien. Het laatste stukje van het leven is aangebroken en haar dochter Christa dient een vaarwens in. Even later rolt er nog eentje binnen van haar man Chris. Hij zit in een elektrische rolstoel en lijdt aan de spierziekte ALS. Op de planning slaan we aan het bellen en we besluiten de familie in zwaar weer samen een vaardag te laten beleven.

In Amsterdam maken dagschipper René, boots Anneke en gastvrouw Lewi het schip klaar voor twee rolstoelers. De kuiptent kan open en even later is het gezellig aan boord. De rolstoelbus komt aan met echtgenote Christa aan het stuur met naast haar… Jopie i,p.v Lenie. Haar moeder Lenie was vandaag helaas te slecht om mee te gaan en samen met haar schoonzoon ging al niet meer! Achterin zit haar en haar man Chris in de gordels vergrendeld in zijn zware elektrische rolstoel samen met zijn dochter Marit. De deuren gaan open, de klep omlaag en daar komt Chris naar buiten. Er volgt een warm welkom en snel aan boord, koffie, koek, vaarplan maken en de trossen los!

De familie wil graag de Zaanse Schans op, dus zetten we koers naar de Voorzaan. Het is druk met verkeer en scheepvaart, en het wachten voor de bruggen duurt René te lang. Een snelle rekensom leert hem dat de Vaarwens er onderdoor kan als we de mast laten zakken en even later zit hij met het benodigde gereedschap op het dak om de mast los te maken. Vrij baan… en nu schiet het op. De prachtige molens en het heerlijke weer vergoelijken alles! Toch jammer dat Lenie dit niet kan meemaken!

Lewie en Anneke verzorgen het gezelschap me zorg en maken prachtige foto’s als herinnering voor later ALS… Er wordt een heerlijke lunch geserveerd en iedereen geniet en vergeet even alle ellende op deze prachtige zomerdag. Daarna varen we de route terug, waarbij alles anders lijkt als je het van de andere kant ziet. Dochter Marit gaat nog aan het roer en krijgt vaar les van René. Tsja… je bent leraar of je bent het niet! René leert haar kundig manoeuvreren en krijgt zoveel vertrouwen in haar kunsten, dat ze met wat aanwijzingen het schip zelf aanmeert bij aankomst. Een natuurtalent, of vaart het schip zo gemakkelijk…?

We maken klaar om te ontschepen en nemen afscheid van de familie, die een zware tijd tegemoet gaat, maar daar hebben ze vandaag heel even niet bij stilgestaan…

Vaarwel Lenie en sterkte Chris
Auteur Vaarwens.

Chris: † 14-03-2022
Chris zijn laatste afscheidswoorden op social media:

Even een kort, laatste berichtje van mij. 13 Maart de verjaardag van mijn moeder en 14 maart de sterfdag van mijn moeder. Ik vind het een mooie gelegenheid om haar met mijn bezoek te vereren. Ik ben intens moe en klaar om te gaan. Het is goed zo.
Iedereen bedankt die de weg van het ziek zijn heeft meegelopen. Of het nu de hele route was of een klein stukje, elke meter was waardevol.
En voor jullie allemaal: Vier het leven, Walk On!
Oh ja, als je eens iemand in zijn eentje ziet lopen, wandel dan een stukje met hem mee. Never walk alone💞

Dagschipper René en boots Anneke en gastvrouw Lewi voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Broodje Vasum voor de gedeelde sponsoring van de lunch