Vaarwens 882 op 05-07-2021

Een binnenschipper nog éénmaal aan het roer…822 Henk 10
-
We krijgen een vraag van de Stichting Ambulancewens of we nog ruimte hebben voor een vaarwens en direct gaat de agenda open. De dag van vandaag staat nog open, dus wordt Henk (geb, 1949) ingepland. Zijn vrouw Nellie vulde de wens bij de SAW in en uiteraard is er direct de link met Vaarwens als er iemand graag wil varen. Henk lijdt aan een erfelijke hersenaandoening en verkeert nu in de laatste fase, wat erg moeilijk is voor hem en zijn naasten. Toch wil Henk nog erg graag één keer varen, want hij voer bijna 60 jaar geleden op de binnenvaart met kolen vanuit Duitsland naar de Hoogovens. Vandaag gaat het weer gebeuren, maar niet met kolen….
-
Na de zoveelste regenperiode met veel wateroverlast, breekt de zon door in Amsterdam. Dagschipper Wouter en boots Hanneke maken het schip gereed voor brancard ontvangst en de koffie pruttelt al. Even later komt de ambulance aan na een ritje van een uur vanuit Meteren (bij ’s Hertogenbosch) met daarin Henk, zijn vrouw Nellie en hun zoon en schoondochter. Er volgt een hartelijk welkom en daarna wordt Henk aan boord gereden. Koffie, een welkomstpraatje van Wouter en een vaarplan maken, en dan gaan de trossen los, waar Henk zo naar verlangde. Hij geniet nu al enorm en wil van de brancard en gaat in de rolstoel.
-
Er is besloten een retourtje Muiden te gaan maken, dus gaan we in de opvaart richting Oranjesluizen.
Na de schutting in de Oranjesluizen gaan we open water op en Henk zijn ogen beginnen te glunderen.
Wouter vraagt; “ Wil je even achter het roer?”
Dat is niet tegen dovemans oren gezegd en even later zit hij in de rolstoel achter het roer en vaart naar Pampus, al had hij nooit anders gedaan! Nadat we Pampus gepasseerd zijn, zet Henk koers naar de KNZ&RV te Muiden waar havenmeester Paul ons weer allerhartelijkst ontvangt. Hanneke serveert de lunch onder de rook van het Muiderslot en even lijkt alles heel gewoon…
-
Na de lunch gaan we weer los en Henk zit al weer achter het roer. Geweldig om te zien hoe iemand nog kan genieten van deze mogelijkheden. We duiken Durgerdam nog even in en iedereen geniet van alles wat er te zien valt en van het verblijf aan boord. In de Oranjesluizen schutten we met een ‘volle bak jachten’ terug naar het IJ en schieten ook nog even het Vliegenbos in aan de Nieuwendammerdijk. Ook nu klinkt het weer; “Oooh, kijk hier, kijk daar, da’s een mooie, wat gezellig hier…”, en daarna zetten we koers naar de Marina.
-
Het moment van afscheid is gekomen en Henk heeft zo’n ‘Vaarwensboost’ gekregen van de dag, dat hij in de rolstoel wil blijven zitten bij het van boord gaan. Geweldig wat zo’n adrenalineshot doet… De vrijwilligers van de SAW schuiven een lege brancard de steiger op… Kijk, zo moet het, op de brancard aan boord en in de rolstoel er weer af!
Vaarwel Henk
Auteur Vaarwens.
Dagschipper Wouter en boots Hanneke voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats