Vaarwens 969 op 22-02-2022

Marineman aan boord…969 Jan 10

Onze gast van vandaag is Jan (geb. 1936) en hij was vroeger bij de Marine. Hij voer op de Karel Doorman en andere Marineschepen en dat zeewater heeft zijn aderen nooit meer verlaten. Nu wacht Jan op wat gaat komen. De onbehandelbare celdelingsziekte gecombineerd met de vergeetziekte en veel pijn maken het leven ondraaglijk. Als afscheid van het leven wil hij nog graag één keertje varen en dat gaat vandaag gebeuren. Het weer zit in elk geval mee want de wind is er grotendeels uit!

Ook in Amsterdam heeft de natuur - na zes opeenvolgende stormen - rust gevonden. Terwijl dagschipper Rochus en boots Marjon de MS Vaarwens klaar maken voor de vaardag schijnt er eindelijk weer een rustig zonnetje over de stad. Jan wordt gebracht met de rolstoeltaxi vanaf het verzorgingshuis in Heerhugowaard en komt met zijn beide dochters en zijn zoons de vaardag maken. De rolstoeltaxi arriveert en daar komt Jan uit. Hij heeft er duidelijk zin in…

Snel aan boord en herinneringen komen boven, al is de MS Vaarwens toch geen Marineschip. Marjon serveert koffie met iets lekkers en schipper Rochus doet een welkomstpraatje. Er wordt een vaarplan gemaakt en alle neuzen wijzen dezelfde kant op als Rochus voorstelt om een retourtje Muiden te maken. De motor wordt gestart, de trossen gaan los, het schip maakt vaart, het water ruist en Jan geniet, en niet met mate! Amsterdam… er komt zoveel voorbij en overal is wel iets over te vertellen. Het gezin geniet mee, want hoe mooi is het om je vader in deze laatste verdrietige dagen met een glimlach te zien genieten.

Oranjesluizen, het IJ-vuurtje, Pampus en dan komt Muiden in zicht. De zon is schuil gegaan achter een wolkendeken, waar af en toe wat miezerregen uit valt, maar het is niet koud. In Muiden is ondertussen de Meander V ook gearriveerd vanuit Monnickendam om de gelederen te versterken, want we zijn achter op het vaarschema vanwege de stormen. Rochus en Marjon meren de Vaarwens een steiger achter de Meander V aan en dan wordt de lunch geserveerd. Iedereen geniet van het het samenzijn en de heerlijke lunch, die wordt genuttigd met het uitzicht op het prachtige Muiderslot.

Lawaai… er komt iemand aan boord… Evert klimt op het schip om even dag te zeggen en even later staat hij met Jan spontaan herinneringen te delen. Jan is opeens kraakhelder en vertelt verhalen over de roeisloep van de Marine, waarin hij met zijn maten roeiwedstrijden maakte. Voor Evert heerlijk om te kunnen delen en samen wisselen ze verhalen uit…

De klok tikt door en de trossen gaan weer los. Nog even vaart Rochus langs de Meander V en duikt het pittoreske haventje van ‘Muiden bij de sluis’ in. Dan begint de retourvaart en Jan laaft zich aan de golfbewegingen van het schip, want de wind is een beetje aangetrokken. Aan zijn ogen te zien, kan het hem niet gek genoeg en voor hem mag dit eeuwig duren… Dan gaat Jan aan het roer! Dát brengt wat emoties teweeg en de tranen krijgen de vrije loop.. hij vaart weer!!!

Terug in de Amsterdam Marina volgt het afscheid. Met pijn in het hart neemt Jan afscheid van het nautisch gebeuren en het water. Stil wordt hij teruggereden naar de rolstoeltaxi en gaat met zijn naasten huiswaarts, waar binnenkort Jan’s laatste vaart zal worden ingezet… Het is mooi geweest!

Vaarwel Jan
Auteur Vaarwens

Jan: † 17-3-2022

Dagschipper Rochus en boots Marjon voor hun inzet
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
KNZ&RV Muiden voor de gastvrijheid tijdens de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen

Een ontroerend bericht van Michelle:

Beste stichting vaarwens,
Met deze email wil ik jullie namens de hele familie nogmaals enorm bedanken voor de dag die jullie mogelijk hebben gemaakt voor ons. Onze vader en opa is donderdag 24 maart overleden. Maar dankzij jullie hebben wij een mooie herinnering kunnen maken. De foto's van die dag met jullie hebben we tijdens de uitvaart kunnen gebruiken en lieten Jan zien zoals hij was, voordat de pijn te veel werd en het tijd werd om afscheid te nemen.
We zijn jullie ontzettend dankbaar voor zorgen en service die dag, Ton en Els hebben ons fantastisch begeleid. Maar ook de nazorg, de foto's, de link naar de website. Die zijn een waardevol aandenken. Toen wij het verdrietige nieuws moesten delen, konden we naar jullie foto's en website verwijzen, om familie en vrienden te helpen herinneren aan de mooie tijden.
Daarom deze email, om nogmaals onze dank uit te spreken naar jullie als organisatie, maar vooral naar jullie aandacht en zorg, die voor ons zoveel heeft betekend.
Met vriendelijke groet,
Michelle Konijn, namens de hele familie Heuving.

Jan 12
Jan 22