Vaarwens 1049 op 07-07-2022

1049 Martin 10Dubbel…

Onze gast is Martin (geb. 1954) en hij komt samen met zijn naasten een dag vergeten en genieten. Naast een dwarslaesie is Martin dubbel getroffen want de sluipmoordenaar hem ook nog gevonden en Martin is uitbehandeld. Hij was eerder een dag mee varen met een toenmalig vriend met ALS. Nu betreft het hemzelf… Vriendin Marian vult het intakeformulier in en de wens wordt snel geregeld…

Amsterdam: De zomer heeft een dipje. Er staat een stevige noordenwind, het regent af en toe en het is fris. Dagschipper Foeke en boots Lyda stappen al vroeg in de auto om een flinke rit naar Amsterdam te maken voor de vaardag. Aan boord wordt het schip klaargemaakt voor brancardbezoek, de broodjes worden gehaald en Foeke duikt - als onderhoudsmonteur van Vaarwens - nog even de machinekamer in om alles na te zien. Gekeurd en goed bevonden… we zijn er weer klaar voor.

Een mooi verslag van schipper Foeke:

Beetje verlaat komt de Ambulance van Stichting Ambulance Wens aan op het kraanspoor samen met onze
gast van vandaag Martin. Gelijktijdig arriveren ook zijn moeder en stiefvader gevolgd zijn vriendin en ex vriendin, die ook zorg aan Martin verleend aan. Na aan boord even een lekkere bak koffie te hebben gedronken en natuurlijk de verse soesjes erbij van de Hema, bespreken we het vaarplan.
Omdat er een dikke noordwesten wind staat - en dus het Markermeer voor ons slecht bevaarbaar is - kiezen we voor de - ook altijd mooie - Zaanstreek met zijn mooie molens en gebouwen.

Echter rond een uur of één aangekomen te zijn bij de molen Het jonge Schaap bleek deze in renovatie te zijn. Dit was natuurlijk wat een dompertje maar niet geklaagd, eerst maar even lekker lunchen.
Geserveerd door Lyda en hulp van de Ambulance medewerkers was dit zoals gewoonlijk weer om te
smullen. Ook bij Martin aan de tafel werd gezellig geluncht en waren de schalen leeg.

Maar natuurlijk vaar je niet zomaar bij die mooie molen weg en vrijwilliger Klaas - die bij de molen
vrijwilliger is - was zo vriendelijk om aan boord uitleg over de molen te geven.
Dan denk je hij komt even wat vertellen, maar nee hoor, hij had het complete binnenwerk van de molen bij zich (op schaal natuurlijk.) Iedereen was zo enthousiast van de begrijpelijke uitleg van Klaas, een man die echt verliefd is op molens en dus ook zo vertelt, dat we zomaar weer een uur verder waren.
Na Klaas hartelijk bedankt te hebben voor deze bijzondere vriendelijke actie, vertrokken we weer richting Amsterdam waar we rond 16.00 uur aan kwamen.

En dan volgt toch weer dat afscheid van een leuke vriendelijke vent en zijn familie die zichtbaar genoten
van deze dag. Groet Foeke en Lyda !

Vaarwel Martin
Auteur Vaarwens / Foeke

Dagschipper Foeke en boots Lyda voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging