Vaarwens 1157 op 09-05-2023

Een mooie maar natte dag...1156 Mathieu 10 BorderMaker

Vandaag gaan we varen met Henk (geboren in 1943) uit Dalen, vlak bij Emmen. Zijn dochter Liane werd getipt door onze Esther over de mogelijkheden om nog een mooie dag aan boord mee te maken. Henk heeft een aantal keren een rondvaart gemaakt in Nederland en genoot daar erg van. Totaal iets anders dan wat hij gewend was als landbouwer in Drente. Henk is nu in zijn laatste dagen, zijn ziekte is progressief en elke dag is zwaarder. Toch had hij veel zin in een dag op het water.

Een mooi verslag van boots Lucas

Om 10 uur arriveerde de ambulance van de Stichting Ambulancewens bij de Amsterdam Marina. Omdat er veel regen verwacht werd met de bijbehorende drukte, waren ze een half uur eerder vertrokken. Het was druk maar toch verliep de reis voorspoedig. Schipper David en boots Lucas hadden de boot net op orde toen de gasten kwamen, want iedereen stond in de file door het slechte weer. De paraplu was onontbeerlijk bij het ophalen van onze gasten en de hele dag bleef het zo regenen. Henk op de brancard en zijn vrouw Anneke in de rolstoel. Zoon Wouter en dochter Liane met haar partner volgden ook met de paraplu.

Na het gebruikelijke welkomstpraatje werd er samen besloten om naar de Zaanse Schans te varen. Het zicht was matig en de regendruppels op de ramen maakten een tocht op het grote water niet geschikt, ondanks alle pogingen om de ramen te zemen. Henk kon vanaf de brancard naast de stuurstand kijken naar de schepen en huizen langs het water. Anneke zat op de schippersstoel naast hem om samen de dag te beleven. De bruggen en de sluis werkten redelijk mee en vlot konden we aanleggen naast het Jonge Schaap, de zaagmolen die volop aan het werk was. De jeugd bracht een bezoek aan de molen en Henk en Anneke keken naar de draaiende wieken.

Het was een kort bezoek want Anneke wilde graag naar Nieuwendam, ze had daar in haar jeugd gewoond. Ze wilde graag kijken hoe het er nu uit ziet. Dus werd de Vaarwens even 'op haar staart getrapt'. Lunchen met de heerlijke broodjes van de Hema gebeurde onderweg tijdens het varen. Henk kon vanaf zijn brancard alles bekijken. Hij zei niet veel, maar genoot van alles wat aan hem voorbij trok. Zijn vrouw en kinderen kwamen steeds bij hem zitten om de dag te ervaren. Op het IJ kon Ineke van de Stichting Ambulance Wens haar stuurmanskunsten laten zien. Het was voor haar de eerste keer, maar ze had talent. Mooi om te zien de vrijwilligers van de beide stichtingen elkaar zo goed aanvullen.
In Nieuwendam kwamen oude herinneringen weer naar boven, in de tijd van Anneke waren de prachtige woonboten er nog niet, maar gelukkig was het sluisje nog intact.

De vaartocht liep op zijn einde, de regen bleef maar stromen, maar de sfeer aan boord had daar niet onder te lijden. Ondanks die nattigheid heeft iedereen toch genoten van reis met de Vaarwens.
Ook het afscheid verliep nat, we hebben daarvoor de paraplu’s tegen de regen. Gelukkig hebben we nog wel een paar foto’s kunnen maken van het gezelschap en het schip. Zo verliep een natte, maar een mooie dag.

Vaarwel Henk
Auteur Vaarwens / boots Lucas

Dagschipper David en boots Lucas voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens Nederland voor het vervoer en de verpleging