Vaarwens 1193 op 18-07-2023

Mooi weerzien en herkenning
1193 Jan 10
Onze vaargast van vandaag is Jan, 83 jaar oud. Jan heeft COPD, hartfalen en kan niet goed meer lopen. Hij heeft een broze gezondheid, maar ondanks dat staat er een hele mooie dag op hem en zijn familie te wachten!

Een mooi verslag van bootsen Gerrit en Marjon.
De weersvoorspellingen zijn gunstig voor deze vaarwensdag. En dat klopt ook het belooft een mooie droge dag te worden. Schipper Anita en bootsen Gerrit en Marjon hebben de boot helemaal op orde gebracht. De koffie en soesjes staan klaar. Niet veel later meldt het gezelschap zich en komt de familie samen met Jan aan boord. Ze zijn helemaal klaar voor wat er gaat komen deze dag!
Jan komt met zijn vrouw Ineke en zijn kinderen Jesse en Mirthe met partner Take. Ook Marion, een goede vriendin van Jan en Ineke is mee. Zij hebben samen veel fietsvakanties gedaan in Europa.
Doordat het kort ritje is van huis naar de boot zijn ze helemaal uitgerust en hebben ze er allemaal zichtbaar zin in. Deze dag was het idee van Nancy Sijmansbergen, consult wonen welzijn plus, zij heeft de aanvraag gedaan.

Na het welkomswoord van Anita is het vaarplan snel gemaakt. We kiezen het ruime sop en gaan richting Pampus - Muiden. Bij de oranjesluizen is het druk, en het is passen meten maar we kunnen erbij!
Tijdens het schutten zegt Ineke dat een vriendin hier dichtbij woont en gaf haar een seintje. Maria Duin huisarts van Schellingwoude kwam even aan boord, een vriendin van Jan en Ineke maar ze kent ook Evert en Inge van het eerste uur. Het was kort maar krachtig een leuk weerzien!

De route gaat verder naar Pampus. We liggen voor Pampus voor de goed belegde lunch! Tijdens de lunch ziet onze andere vrijwilliger Anneke, die nu in functie is op Pampus, de vaarwensboot liggen en komt ook even aan boord. Ze vertelt in een notedop over de historie van Pampus. Hierna wordt de terugreis ingezet via Nieuwendam. Ineke vertelt dat ze daar in oud gemeente Huis op de dijk getrouwd zijn. Ze wijst enthousiast het betreffende huis aan.

Jan en Ineke kijken terug op een rijk creatief en sportief leven gehad, zijn rijk gezegend met 3 kinderen 4 kleinkinderen en 5 achterkleinkinderen. Ze zijn beiden trots op deze rijkdom. Jan is misschien wel de grootste fan van Pom, de kat van dochter Mirthe!
Jan geniet zichtbaar volop, en vindt het heerlijk om te sturen. Komt regelmatig voor dag met leuke scherpe humor!
Het dagelijkse voorleesuurtje van Mirthe aan haar vader wordt niet overgeslagen.
We zetten verder koers naar de thuisbasis. Relaxed en op ons gemakje, er is altijd wat te zien op het water, ontstaan mooie gesprekken.

Schipper Anita heeft de boot kalm en stil, zonder boeg of hekschroef aangemeerd, zo hoort dat ook! De kinderen merken op dat vader een mooie dag heeft en moeder echt ontspannen was omdat ze vandaag even geen mantelzorger was, niet hoeft te zorgen, en daar genieten de kinderen weer van!

Met tevreden en dankbaar gevoel van nemen we afscheid van dit mooie gezin.
Onze missie is geslaagd!

Vaarwel Jan
Auteur Vaarwens / Gerrit en Marjon

Jan: † 23-08-2023

Met dank aan
Dagschipper Anita en bootsen Marjon en Gerrit voor hun inzet.
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch