Vaarwens 1228 op 04-09-2023

Samen genieten van de zon, het water en heerlijk briesje ....1228 Jack 10

Onze gast vandaag is Jack (geb. 1964). Jack is uitbehandeld, de kanker zit intussen overal. Hij verblijft momenteel in een hospice te Eindhoven. Hij komt vandaag voor zijn vaarwens met echtgenoot Nathalie en zus Marga.

De bemanning van de Vaarwens is al vroeg aan boord. Het is stralend weer, weinig wind en zonnig. De tent op het achterdak gaat open!
Onze gasten komen met de wensambulance. De chauffeur belt naar de boot rond half tien. Zo, die is mooi op tijd denken we, maar nee hoor, file en wegafsluitingen maken de reis wat langer. Uiteindelijk arriveert het gezelschap rond 11 uur.

Na een hartelijke begroeting en kennismaking worden na de koffie (met soesjes) de trossen losgemaakt en de haven verlaten op weg naar de Zaanse Schans. Onze gasten kijken hun ogen uit, er gebeurt van alles in het Amsterdamse havengebied en varen is duidelijk niet hun dagelijkse activiteit.

Al vrij snel wil Jack van de brancard af in de rolstoel. Hij geniet op het achterdek van het mooie weer. We maken een klein uitstapje naar het doodlopende zijkanaal H. De bewoners van de woonschepen kijken naar ons en wij naar hen. Halverwege draaien we voorzichtig het schip en varen terug naar het Noordzeekanaal en daarna naar de Zaan. We worden zoals gewoonlijk snel geschut en ook de bruggen gaan open zodra we in het zicht zijn. (Dat komt natuurlijk ook, omdat er een flink vrachtschip achter ons vaart).

We leggen aan bij de Houtzaagmolen “Het Jonge Schaap”, maar voor we daar naar binnen gaan wordt eerst genoten van de heerlijke lunch.
Jack wil – in de rolstoel - mee naar de molen. In de molen - die niet zaagt wegens een tekort aan wind – krijgt Jack een prive uitleg van de molenaar.

Na dit bezoek maken we ons klaar om terug te varen. Jack wil graag met echtgenoot en zus op het voordek zitten. De rolstoel kan daar niet komen dus wil hij zelf lopen. Met wat support lukt dat wonderwel en zit de hele familie samen op het voordek, genietend van de zon en een zacht briesje.

Ook de terugweg over de Zaan verloopt vlot; we trekken weer op met een vrachtschip.

Op het Noordzeekanaal maken we nog een klein rondje langs het station en alle bezienswaardigheden daar omheen. Dan keren we, gaan naar de haven want de vermoeidheid begint nu bij Jack toe te slaan.

Eenmaal in de haven nemen we afscheid van onze gasten die nog een flinke rit voor de boeg hebben.

Ook een bedankje voor de bemanning van de Wensambulance. Zorgzaam, toegewijd, vriendelijk maar ook heel prettig gezelschap! Dank daarvoor.

Vaarwel Jack,
Auteur Vaarwens / Sido

Jack: † 08-09-2023

Maandag 4 september 2023 was voor ons een dag om nooit te vergeten.
Een mooie tocht naar de Zaanse schans met een lekkere lunch en bovendien mooi weer.
Heel hartelijk bedankt namens Jack Marga en Nathalie

Dagschipper Sido en boots/schipper Anita voor hun inzet
Stichting Ambulance Wens voor het vervoer.
Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid tijdens de lunch en de rondleiding
Sluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening

Jack 100