Vaarwens 1281 op 20-01-2024

1281 Andr 11Overdonderd…

We voeren vandaag met Andre (geb. 1960). Hij is ongeneeslijk verklaard en zijn collega’s bij Talpa Network vonden dat het tijd was om hem eens te verrassen. Vandaag was de prachtige zonnige winterdag voor Andre.

Een verslagje van Andre zelf:

Vandaag ben ik door drie collega’s en een externe relatie op valse voorwendselen naar Loetje aan het IJ in Amsterdam gelokt. Daar kreeg ik te horen dat de afspraak met de externe relatie niet doorging maar dat ik wel mee mocht varen met het schip van Stichting Vaarwens. Ik was compleet overdonderd en had dit totaal niet zien aankomen. De reden voor deze verrassing was dat ik 16 maanden geleden ongeneeslijk ziek ben verklaard. De behandelingen in deze afgelopen 16 maanden waren en zijn nog steeds heftig. Het was tijd voor een verzetje. Nu wilde ik vroeger altijd naar de Hogere Zeevaartschool maar daar is het helaas nooit van gekomen. Deze dag op een schip was voor mij dan ook een fantastische dag. Zelf ook nog een stuk mogen varen. De bemanning, allemaal vrijwilligers, zijn ook geweldige mensen. Bedankt voor deze onvergetelijke dag waarbij het mooie weer ook nog eens in ons voordeel was!!
Groeten, Andre

Een prachtige impressie van boots Lucia:

Vandaag gingen we op stap met als gast André en zijn collega's Eric, Janine en Arjo.
De vrijwilligers waren Yoni de schipper,. Marjon als boots/gastvrouw en ik (Lucia) als stagiaire/gastvrouw.Alle ingrediënten waren aanwezig voor een mooie vaardag. Zon, fris windje, beetje ijs op het dek, mooi licht om te fotograferen, dit werd dan ook volop gedaan en goed gezelschap.Dat bleek ook wel, want er werd veel gelachen, er werden anekdotes verteld en herinneringen opgehaald. Dat begon al bij binnenkomst met de opmerking: “of alle passagiers altijd wel terugkwamen…” waarop het antwoord was: “Tot heden toe nog wel.”

De wens was een verrassing en André werd om de tuin geleid door een collega en de overige 2 collega’s stonden verdekt opgesteld achter een paar containers. Hij was met een smoes naar Amsterdam Noord gelokt.
En de verrassing viel in goede aarde.

André had altijd de Hoge Zeevaartschool willen doen om als zeeman de grote vaart op te gaan, iets van de wereld zien. Hij had helaas geen natuurkunde in zijn pakket en werd niet toegelaten.Maar Yoni - de schipper van vandaag - kon dit enigszins goed maken door volop hierover te vertellen en over zijn huidige leven als loods.Daarnaast had hij geregeld, dat een collega-loods even zou toeteren vanaf een groot containerschip dat zou vertrekken. We werden bijna compleet weggeblazen door de luchthoorn.

De reis van vandaag was eerst door de Mercurius en Houthavens, waar de industrie steeds meer moet gaan wijken voor de woningbouw. Hierna via Centraal Station en door de Oranjesluizen richting Durgerdam.
Na de sluizen met zowel op de heen- als terugweg een snelle schutting, nam André even het roer over.
Bij Durgerdam gingen het gezelschap voor anker om te genieten van een heerlijke lunch en ook toen was het weer grappen en grollen over en weer.
De terugreis voeren we via Nieuwendam waarbij we hier en daar nog wat ijs moesten breken.

Zoals gezegd er werd veel gelachen en 2 anekdotes wil ik jullie niet onthouden;
We voeren weg vanuit de havens en werden gesignaleerd door een politieboot. Wat bleek, André had de politie gebeld omdat hij deze actie toch wel als een soort van overval /gijzeling zag, dit tot hilariteit van het aanwezige gezelschap…
En bij het wegvaren was vrij veel verkeer over de marifoon en iemand zei; “Wat een drukte over de marifoon maar ik zie bijna geen boten!” Toen werd er gezegd; “Dat zijn onderzeeërs en die zie je niet!” En zo ging het de hele dag door. Voordat we het in de gaten hadden, waren we weer terug in Noord en hebben we allerhartelijkst afscheid genomen van de dappere Andre. Een geslaagde dag, voor zowel de gasten als ook de vrijwilligers.

Vaarwel Andre
Auteur Vaarwens / Lucia

Dagschipper Yoni en bootsen Marjon en nieuwkomer Lucia voor hun inzet
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Oranjesluizen voor de vlotte schuttingen
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten...