Vaarwens 1284 op 06-02-2024

Samen het vertrouwde vaargevoel weer beleven…1284 Marco Sevink 10

Onze vaargast is Marco, die samen met zijn dierbaren, echtgenote Astrid, dochter Amy, zoon Michael en zijn vriendin, Marco’s moeder Mery en broer, de vaardag komt beleven.

Marco is 59 jaar en heeft sinds afgelopen augustus de diagnose neus/keel kanker. Helaas hebben alle behandelingen niet aangeslagen en heeft Marco inmiddels extra zuurstof nodig, ook eten gaat een stuk minder makkelijk. Het varen zit in de familie, oma Mery heeft jarenlang een boot gehad en de familie ging daar regelmatig mee op stap.

Tegen 11 uur komt de familie aan op de marina op deze stormachtige dinsdag. Even leek het mis te gaan, omdat Marco ineens tijdens de laatste kilometers heel erg misslijk is geworden. De auto moest aan de kant en gelukkig waren er zakjes mee in de auto. Inmiddels voelt hij zich gelukkig wel weer wat beter, maar helemaal oké is het niet. Eerst maar even aan boord bijkomen. Schipper Sido vertelt onder de koffie en thee met de slagroomsoesjes, de geschiedenis van de Vaarwens en langzaam maar zeker gaat het gelukkig steeds wat beter met Marco.

Gezamenlijk wordt besloten het IJ te bevaren. Vooral oma heeft hier veel herinneringen aan en de familie vindt alles goed. Ze hebben zo uitgekeken naar deze dag. Eens wat anders aan hun hoofd hebben en met elkaar genieten ze dan ook met volle teugen. Het waait flink op het IJ, gelukkig wordt er niemand zeeziek en in een rustig tempo verkennen we de beide IJ-oevers, er is veel te zien. Ondanks de harde wind, gaat er toch regelmatig iemand naar buiten om lekker uit te waaien en ook Marco is regelmatig aan dek te vinden.

Na de lunch varen we richting de haven en krijgen we toestemming daarop te varen. Wat een imposant gezicht die grote schepen die worden gelost en dat van heel dichtbij mogen zien is echt een cadeautje waar we heel dankbaar voor zijn. Uiteindelijk is het dan toch tijd om weer terug naar het beginpunt de Amsterdam Marina te gaan. Marco is zichtbaar moe, maar heeft er eigenlijk nog geen genoeg van.

En dan moeten we toch afscheid nemen van dit warme gezin. Met elkaar hebben ze een heerlijke dag gehad. Voor ons, Sido, Harrie en mijzelf was het mooi om erbij te mogen zijn. Hopelijk kan deze fijne familie nog een tijdje van elkaar genieten, maar wat er ook gebeurt, deze dag neemt niemand ze meer af.

Auteur Vaarwens / Joke

Dagschipper Sido en bootsen Harrie en Joke voor hun inzet
Jachthaven Naarden voor de gratis ligplaats van ons kantoor.
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Haven van Amsterdam voor de toestemming om te varen

Marco Sevink 106
Marco Sevink 108 - kopie - kopie