Vaarwens 1308 op 24-04-2024

Als vroeger… maar toch niet helemaal1308 Dirk 10

Het is nog vroeg en boots in spé Thea, schipper Dirk-Jan en boots Carla maken de Vaarwens gereed om vaargast Dirk (geb. 1940)) te ontvangen. Om 9.35 uur meldt Dirk zich samen met zijn broer Jaap, dochter Mariska en zoon Piet aan de slagboom. De broodjes en de soesjes, die vandaag wat verlaat gereed zijn, moeten nog worden gehaald. Maar geen probleem, de koffie pruttelt en wordt dan ook snel ingeschonken. Niet veel later volgen dan toch de soesjes en het lekkers, die er bijna net zo goed in gaan als de koffie zelf.

Dirk blijkt een kwieke oudere te zijn, die net als zijn broer Jaap, wortels in de scheepsbouw te hebben. Dirk was de man van het staal en die stevigheid straalt hij ook nu nog uit. Hoewel hij heel wat hobbels tegen is gekomen in zijn leven, beheerst hij de kunst om vooral vooruit te kijken en te genieten van het moment.

Schipper Dirk-Jan legt een en ander uit over de Vaarwens en waar de tocht vandaag zoal heen kan gaan. Dirk is snel in zijn keuze, de Zaanse Schans. Dat brengt hem naar het gebied dat hij van vroeger kent. Hij heeft daar immers activiteiten, onder andere in de scheepsbouw, verricht. Maar ook kent hij het gebied van toen hij nog een Tuindersvlet had en hij met het hele gezin dit gebied bevoer. Later gevolgd door tochten met zijn vrouw op de fiets, waarbij ze graag de oevers van der Zaan volgden.

Al snel gaan daarom de trossen los en koerst de Vaarwens richting Noordzeekanaal. Dirk staat voor het raam en wil alles zien wat aan havens, werven met schepen in onderhoud en reparatie, voorbijkomt. De broers wisselen herinneringen uit over wat ze zien, over wat nog is als vroeger en wat er niet meer of anders is. Dirk heeft intussen rode konen en wijst de opvarenden wat de omgeving aan nieuwe industrie laat zien.

En één van die opvarende is Dirk-Jan de schipper. Want die, zo vertelt Dirk, “heb ik bijna zelf gemaakt”. In ieder geval heb ik hem als baby gewiegd en als jongetje ingezet om te helpen bij kleine klusjes en later bij grotere, voor Dirk-Jan soms pijnlijke, klussen. Want ja, soms moest een buis gelast en was het Dirk-Jan die zonder handschoenen deze buis moest vasthouden zodat hij deze op zijn plaats bleef. En dat lassen zijn naam koudvuur geen eer aan doet, weet Dirk-Jan dan ook nog maar al te goed.

Het weer is guur, het waait stevig, maar deze ochtend probeert toch een zonnetje soms de Vaarwens te kleuren. Ze passeert na een vlotte schut de Wilhelminasluis en ook de spoorbrug weet Dirk-Jan, als bij toverslag, zich te laten openen. Voor de boeg van de Vaarwens doemt de Zaanse Schans op. Dirk en Jaap ontgaat dit, want per zeemijl zien ze dat wat ze zo goed kennen van vroeger en dat wat verdwenen is, maar niet in hun herinnering.

Afmeren bij Houtzaagmolen Het Jonge Schaap doet de Vaarwens pas nadat ze het gezelschap een blik op Wormerveer heeft gegund. Het gezelschap brengt een bezoek aan de molen die door de wind op dit moment vol in werking is. Een lekker lunch is intussen klaargezet door Thea en Carla. Met de trek van echte bootwerkers gaat deze erin, en niet alleen bij Dirk, maar ook de anderen weten er raad mee.

Na de lunch pakken regenwolken zich samen en de wind trekt aan. En terwijl de Vaarwens een forse wasbeurt krijgt begeeft zij zich weer richting het Noorzeekanaal. Van enige vermoeidheid is bij Dirk nog steeds niets te bespeuren, geen moment verlaten zijn ogen het water en dat wat de waterkant toont.

Nadat het station Amsterdam Centraal gepasseerd is, keert de Vaarwens zich, om tijdens een nieuwe regenbui, af te meren in Amsterdam Marina. Iets voor half vier is daarmee 31.5 km, 5 ¼ vaaruur herinnering gemaakt voor Dirk, Jaap, Mariska, Piet maar ook voor de bemanning van vandaag.

Dirk dank voor de mooie verhalen!  Het ga je goed!
Vaar-wel, bemanning Vaarwens 24 april 2024.

Auteur Vaarwens / Carla

Reactie van zoon Piet:

Bij deze willen wij de Stichting Vaarwens en in het bijzonder de schipper Dirk-Jan en de bootsen Thea en Carla bedanken voor de mooie tocht en goede zorg voor mijn vader en zijn broer Jaap. Zij hebben genoten van alles wat ze weer zagen, oude herinneringen kwamen weer boven en werden dan ook kostelijk gedeeld met ons.

Nog veel vaar “plezier” voor de stichting en dat ze nog veel mensen de dag van hun leven kunnen geven.

Met vriendelijke groet,
Piet Mulder

Dagschipper Dirk-Jan en bootsen Thea en Carla voor hun inzet
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor