Vaarwens 1317 op 06-05-2024

Een stralende dag, een hecht gezin en mooie herinneringen maken1317 Harry 10

Een mooi verslag geschreven door schipper Ton:

Vandaag in de ochtend is het reeds een zonnige dag met een lichte bries uit het NO. Boots Harrie is al vroeg op de Vaarwens om de boodschappen op te ruimen en de boot gereed te maken. De andere bemanningsleden, boots An en Schipper Ton sluiten iets later aan en rond half elf is alles klaar om onze Vaargast Harry (geb. 1953), een voormalig techneut van het vroegere Hollandse Signaalapparaten te ontvangen. Harry heeft korte geleden te horen gekregen dat hij terminaal ziek is door acute leukemie. Zijn grote wens is om nog zoveel mogelijk tijd met zijn dierbaren door te brengen.

Tegen elf uur arriveert Harry met partner Inge en 7 leden van het samengestelde hechte gezin: Nathalie, Levi, Guus, Steven, Mandy, Jonne en Vivian. Het was direct een gezellige drukte van belang en een heerlijke kakafonie aan boord van de Vaarwens. Na een kort overleg werd besloten om richting de Zaanse Schans te varen en te zien hoever we zouden komen, een en ander vanwege de vooraf afgesproken kortere vaartijd.

De haven uit en dan richting de Zaan, langs de Mercuriushaven over de Coentunnel naar de Voorzaan. Aan boord wordt koffie met lekkers geserveerd door bootsen An en Harrie. Gast Harry vertelt over het radioamateurschap dat hij geweldig vindt en de contacten die hij zo over de wereld kan leggen. Anderen zijn heerlijk voorop gaan zitten op de bank om uit te kijken over het water en elkaar bij te praten. Vrij snel zijn we op de Zaan waar we helaas moeten wachten bij de Wilhelminasluis. Het is druk met 3 schepen die richting Amsterdam komen en wij gaan met 4 andere schepen naar binnen schutten. Na de sluis wel het geluk dat de spoorbrug openstaat voor ons, zodat we toch om even over half één kunnen aanmeren bij de Houtzaagmolen “Het Jonge Schaap”.

Nadat de Vaarwens is aangemeerd en de motor is gestopt, toveren bootsen An en Harrie een weelderige lunch op 2 tafels. Iedereen kan smakelijk eten, ook al zijn we met 12 personen. Hierna is er gelegenheid, voor degene die dat wil, om een bezoekje te brengen aan de draaiende molen. Schoondochter Jonne gaat hier van boord i.v.m. een werkafspraak, dit omdat we niet vóór de vooraf afgesproken 14:00 uur terug zijn in de marina.

Het is bijna half twee als we de trossen weer losgooien en aan de terugweg beginnen. Schoonzoon Levi offert zich op om de functie van stuurman op zich te nemen en stuurt de Vaarwens strak door de bruggen naar de Wilhelminasluis. De overige familieleden willen dit wel zien en dat geeft een leuke drukte rond de stuurconsole. Daar laat onze gast Harry nog weten dat hij ook van grote zware goederentreinen houdt, alsmede de stoomloc van de Veluwsche Stoomtreinmaatschappij leuk vindt. Harry komt uit Vaassen op de Veluwe.

De terugreis verloopt rustig en voortvarend, waarbij ook boots Harrie nog even stuurt. Om 15:00 zijn we weer in de marina. Iedereen heeft een voldaan gevoel. Op aanwijzingen van boots An maken we nog een groepsfoto. Daarna gaan we met z’n allen naar de parkeerplaats waar we afscheid nemen van Harry en de familie na een mooie dag.

Vaarwel Harry

Auteur Vaarwens / Ton

Reactie van vaargast Harry

Lieve mensen, heel erg bedankt voor de super mooie dag vandaag op 6 mei 2024. Onvergetelijk! Hartelijke groet, Harry Keizer. Mijn schoondochter Jonne Elzinga heeft dit met jullie georganiseerd.🙏🙏

Dagschipper Ton en bootsen An en Harrie voor hun inzet
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaardag
Amsterdam Marina/Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Jachthaven Naarden voor de ligplaats van ons kantoor
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten
Brandweer Amsterdam-Amstelland - Brandweerkazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels gesponsorde lunch
Houtzaagmolen Het Jonge Schaap voor de gastvrijheid
Wilhelminasluis en bruggen in de Zaan voor de vlotte bediening
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten.

Harry 107
Harry 110