Vaarwens 1575 op 01-10-2025
Een bijzondere uitgestelde laatste loodsreis
Onze vaargast vandaag is Mees (geb. 1990). Mees komt samen met zijn vader Fred, moeder Margreet, broer Meinko en oom Wytze de vaarwens maken. Mees is door zijn aandoening rolstoelgebonden waardoor hij extra ondersteuning nodig heeft bij zijn motoriek en zitbalans en ook het praten gaat moeilijk. Gelukkig heeft Mees wel zijn aangepaste elektrische rolstoel waar hij op de vierkante centimeter mee kan manoeuvreren, Mees is gek op varen en ging als klein jongetje al met zijn familie zeilen. Mees werd dan zeevast gezet in een hoekje van de boot en stuurde dan in een kaarsrechte lijn van A naar B. Dat ging toen nog want Mees was nog te tillen en zat nog niet vast aan zijn zware rolstoel. En het is vandaag wederom bewezen: Mees is een eersteklas stuurman!
We varen vandaag met 2 schippers en één boots en dat komt omdat deze wens een bijzonder verhaal heeft.Vader Fred is een (oud) collega loods van Wouter en ondergetekende. We kwamen elkaar weer tegen bij een feestje op de loodsboot tijdens Sail 2025.
Als loodsen met pensioen gaan dan mogen ze tijdens hun laatste reis altijd hun familie meenemen. Fred heeft zijn laatste reis in 2007 gemaakt, maar had toen niet de mogelijkheid om zijn zoon Mees mee te nemen vanwege de zware handicap van Mees. Al pratende borrelde het idee op om dit alsnog te gaan doen, zeker ook omdat Mees gek is op varen en dit hoofdstuk dus eigenlijk nog niet afgerond is. Met het Vaarwensschip dat alle benodigde faciliteiten heeft, is deze wens alsnog te verwezenlijken. Op 1 oktober 2025 was het zover en het werd een prachtige en onvergetelijke dag. Niet alleen voor de familie, maar ook voor de bemanning van deze dag.
Als de familie aan boord komt rond 11 uur is de mist opgelost en staat de zon hoog aan de hemel. Wind is er bijna niet en we kunnen meteen de tentdoeken op het achterdek openzetten. Na een praatje over de stichting en het schip komt natuurlijk de vraag: Waar gaan we heen? De keuze valt op Amsterdam en de Amstel. Een belletje met Waternet leert dat het mogelijk is. De enige uitdaging is de Berlagebrug die maar tot 12.45 uur bediend wordt en daarna pas weer na 18.00 uur. We willen dan ook tot deze brug varen en daarna weer terug. Dan blijft er ook nog tijd over voor een rondje door de havens.
De vaartocht door het Oosterdok, de Nieuwe Herengracht en Amstel verloopt voorspoedig. Enorme dank aan de brugwachters. We komen langs Nemo, het Scheepvaartmuseum met de klipper Stad Amsterdam voor de deur, langs het huis van Meinko, de Hortus Botanicus, Carré en het Amstel Hotel. Op de meeste bruggen die voor ons open gaan staan mensen naar ons te zwaaien. Ook bekenden van de familie. Onder de openstaande Magere Brug wordt er natuurlijk gezoend sinds we van collega schipper Ben weten dat je dan verzekerd bent van eeuwige liefde.
Uiteindelijk komen we al om half 1 aan bij de Berlagebrug. Daar besluiten we in plaats van om te keren om door te varen. Met 3 loodsen en stuurman Mees erbij gaan we daar wel uitkomen. We leggen het voor aan de brugwachters en er zijn geen belemmeringen te verwachten. Maar er is natuurlijk “No Way Back” tot 18.00 uur.
We draaien vanaf de Amstel door de Omvalbrug heen (die door Waternet voor ons in zijn hoogste stand wordt gezet) de Weespertrekvaart op. Daar volgen nog heel veel bruggen waarvan er nog 4 voor ons open gezet worden omdat we er niet onder door kunnen (brugwachters bedankt!). Het is een mooie route en iedereen geniet van de wisselende omgeving en al varende van de lunch die door Françoise is klaargemaakt.
Rond half 3 draait de laatste brug van de dag voor ons bij Driemond waarna we het Amsterdam-Rijnkanaal opdraaien. Het is rustig op het kanaal en bijna spiegelglad. Met stuurman Mees achter het stuur varen we terug richting Amsterdam. Net voor de Amsterdamsebrug krijgen we nog we nog een rondje van de zaak van Mees, die wel toe was een bochtje draaien na bijna 9 km kanaal. We moeten er allemaal hartelijk om lachen. En als je dan toch vanaf de oostkant Amsterdam weer in komt mag ter afsluiting een rondje Nieuwendam natuurlijk niet ontbreken en evenmin de IJ-haven als daar een cruiseschip ligt afgemeerd. Vervolgens werd koers gezet naar de Amsterdam-Marina, waar we even na 4 uur arriveerden.
Het is een prachtige dag geworden met een ongeplande en verrassende route, lachende en vrolijke gasten en bemanning en mooie gesprekken. Mees genoot zo te zien nog het meest. Vooral achter het roer. De familie heeft dan 18 jaar later toch nog een gezamenlijke loodsreis gemaakt. Het hoofdstuk is af.
Vaarwel allemaal. Geniet nog lang van elkaar
Auteur Vaarwens / René
Reactie van vaargast Mees:
Ik wilde jullie nog persoonlijk bedanken voor de drie bemanning Wouter, René en Françoise.Wat hebben jullie mij een leuke dag bezorgt.
Mijn vader heeft al verslag gedaan .maar ik heb nog de foto's gedownload en bekeken fantastisch! ik zou deze dag nooit kunnen vergeten.
Reactie van vader Fred:
Tijdens een rondvaart met de loodsjol met de Sail dagen, zei Wouter: "kijk daar vaart de Vaarwens". Ik vaar daar af en toe mee als vrijwilliger. Zoiets zou fantastisch zijn voor Mees m’n zoon. Moet mogelijk zijn zei Wouter. ‘s Avonds met René gesproken en de volgende dag werd ik door Erica gebeld.
Lang verhaal kort, op 1 oktober rijdt Mees de gangway van de Vaarwens op. De crew bestaat uit Wouter, René en Françoise. Wij vonden het best wel spannend, maar de ontvangst voelde aan als een warm bad.
Onze andere zoon en m’n zwager Wytze voeren ook mee. Wat een fantastische dag, blauwe lucht, weinig wind, goed gezelschap en een geweldig mooie vaartocht.
Via de Schippersgracht, Nieuwe Herengracht, de Amstel, Diemen, Driemond, Amsterdam Rijnkanaal, het IJ, Nieuwendam en vervolgens back to base.
Onderweg werden we verwend door Françoise. Mees heeft genoten, vooral op het Amsterdam Rijnkanaal, toen mocht Mees achter het stuurwiel. Hij deed het zo goed dat René en Wouter onbezorgd ook even op de voorplecht konden vertoeven.
We zijn de stichting Vaarwens ontzettend dankbaar voor deze onvergetelijke dag.
Mees stuurde net nog een appje: Pap zeg svp dat ik genoten heb.
Met dank aan:
Dagschippers René en Wouter en boots Françoise voor hun inzet.
Stichting Vaarwens voor het plannen van deze vaarwens.
Amsterdam Marina / Jachthaven Groep voor het beschikbaar stellen van de ligplaats
Bedrijven Kraanspoor voor de parkeergelegenheid gasten.
Brandweer Amsterdam Amstelland - kazerne IJsbrand voor de parkeergelegenheid vrijwilligers
Hema Amsterdam voor de deels sponsoring van de lunch
Waternet en lokale brugwachters voor de bediening van de bruggen in Amsterdam, Diemen en Driemond.
Port of Amsterdam voor de vergunningen
en alle sponsoren die deze dag gratis mogelijk maakten…