Vaardagen 2007

Vaardag 007 op 18-05-2007

Elise speelt piraat...

Vanuit het Slotervaartziekenhuis kregen we contact met Fiena en Angela, pedagogisch medewerksters. Ze vonden het initiatief om met kinderen met een zeer slechte levensverwachting te gaan varen geweldig en ze gingen er gretig op in. Het werden een aantal indrukwekkende eerste vaardagen in het prille begin van (de nog op te richten) Stichting Vaarwens.

Auteur Vaarwens

WSV de Zuiderzee voor de ligplaats

Een interview met Inge en Evert, geschreven door Fiena Hamers:

EliseOp een drukke ochtend kwam er een telefoontje van Inge de Graaf en Evert Stel. Ze wilde graag langs komen want ze hadden het leuke idee om kinderen die dat echt nodig hadden, eens lekker te verwennen op hun prachtige boot. Eigenlijk was het heel druk maar hier moet natuurlijk altijd tijd voor zijn cq gemaakt worden. Een half uurtje later stonden ze voor de deur en werd het een gesprek met gepassioneerde mensen die graag iets voor een ander willen betekenen.Na alle gegevens genoteerd te hebben heb ik contact opgenomen met de kinderafdeling. Pedagogisch medewerker, Angela Jellesma, zou een inventarisatie maken.

Inmiddels zijn er al verschillende kinderen ingeroosterd en varen Evert en Inge ongeveer drie keer in de week met kinderen van het Slotervaartziekenhuis die echt even wat extra’s verdienen. Alle broertjes en zusjes mogen ook mee dus het hele gezin wordt even in het zonnetje gezet.

Op 18 mei ben ook ik uitgenodigd en varen ik en mijn dochter Roos mee op het prachtige schip “De Meander”. Een zelf verbouwde loodsboot, zie ook de website www.meanderships.nl, waarop nog veel meer informatie te vinden is over alle mogelijkheden voor het organiseren van tochten. Met het mooiste lenteboeket wat we konden vinden gaan Roos en ik naar Schellingwoude en krijg een warme ontvangst.De uitgenodigde familie arriveert een kwartiertje later waarna we koers zetten richting Muiden. Een van de kinderen had zich helemaal als piraat uitgedost en een echte piratenvlag met doodskop meegenomen die natuurlijk gehesen moest worden. Schitterend weer en een uitstekende bemanning, de kinderen waren dolenthousiast. Evert en Inge vertelden vol bevlogenheid over hun ervaringen aan boord. Elk kind/familie heeft zijn eigen verhaal. Zij werken met verschillende organisaties en hebben er veel voor over om zo’ n geweldige dag tot stand te laten komen.Zelfs een meisje wat zo ziek was dat ze alleen maar kon liggen en morfine kreeg tegen de pijn werd op een brancard aan boord gebracht en beleefde met haar ouders een topdag. Een lach en een traan, het hoort er allemaal bij. Zij bieden iets wat bijzonder is. De exclusiviteit van hun boot, één kind met haar of zijn familie en een kind wat anders niet zo gauw dit meemaakt of kan maken. Zij gaan er helemaal voor en hebben inmiddels al dierbare herinneringen. Dat dit werk respect afdwingt blijkt ook uit de medewerking die zij kregen bij het vinden van een goede ligplaats. De zeilvereniging van Schellingwoude was zo dolenthousiast over hun plannen dat ze voor de symbolische prijs van één euro een ligplaats aanboden in hun haven voor deze paar maanden.

Ook wij hadden een prachtige dag op het water, een bezoekje aan het Muiderslot en een behouden vaart terug. Inge en Evert, geweldig dat jullie er zijn en namens alle kinderen en ouders, zo bedankt!!!!!  Volgend voorjaar varen Evert en Inge weer verder met kinderen/patiënten die zo ziek zijn of waarvoor zoveel geregeld moet worden om zo’n dag mogelijk te maken dat ze deze kans niet mogen missen. Gezien het enorme aanbod van dit jaar moeten we zorgvuldig zijn met het verdelen van de verwendagen maar………. het allermooiste is dat ze er zijn en we als ziekenhuis dit onze patiëntjes kunnen aanbieden!

Inge en Evert een behouden vaart!

Elisa 1
Elisa 2