Vaardagen 2008

Vaardag 042 op 13-10-2008

Een vaarwens laat in het seizoen...010 Fam van Veen 6

We kregen een email van Martje. Ze wil graag een vaardag organiseren voor haar (schoon) vader. Die hebben we tijdens onze najaarstrektocht ddor Nederland vanuit Stavoren gemaakt.
Het werd een gedenkwaardige dag waarvan hieronder een verslag.

Vaarwel dappere Klaas
Auteur Vaarwens

Het verslag van Martje:

Lieve mensen,

Enkele weken geleden hadden we contact met Evert en Inge van de Stichting Vaarwens. Wij spraken de wens uit om samen als gezin een dag door te brengen op de Meander, als een dag van ontspanning voor onze vader die in juni te horen had gekregen dat hij zo ernstig ziek was dat hij, naar de mens gesproken, niet weer beter zou worden. Evert en Inge hebben hun vakantie zelfs een dag opgeschoven om voor ons deze wens in vervulling te laten gaan…super geweldig! Enthousiast werden wij vanmorgen om half elf opgewacht. Evert en Joey stonden ons op te wachten bij het bruggetje in Stavoren. Inge had de koffie al klaar toen we aan boord kwamen en we kregen er een heerlijk stuk(!) cake bij. Gastvrij werden wij onthaald door een stel warme mensen waarbij we ons vrijwel direct op ons gemak voelden. We mochten doen alsof we thuis waren zeiden ze en zo voelde het ook. Pa mocht de koers bepalen deze dag en die voer ons naar de haven van Hindeloopen. Daar gingen we van boord, Pa in de rolstol en zo hebben we door het gezellige dorpje gewandeld, een kerk bezichtigd en zijn we weer teruggegaan naar de haven. Daar had Inge ondertussen de lunch klaargemaakt voor ons allemaal en hebben we heerlijk gegeten en gedronken. Omdat Pa de richting mocht bepalen (het was tenslotte zijn dag) vroeg hij om een koers te varen die het langste duurt. Het werd ons ondertussen al duidelijk dat hij enorm genoot van deze bootreis en zo voeren we terug naar Stavoren waar we een sluis binnengingen om zo door de binnenwateren van Friesland te varen.
Op het IJsselmeer mocht Pa zelf nog even het roer vasthouden wat de nodige hilariteit teweeg bracht want vervolgens gingen we op volle kracht voor uit. Wij moesten plat op de grond gaan liggen met de neus op het dek anders waren we zeker over boord geslagen. (grapje) Je zag Pa genieten van de hele reis en dat heeft ons enorm goed gedaan, het was vermoeiend voor hem maar hij vond het meer dan de moeite waard. Ons voorstel aan hem om tussentijd even te gaan liggen op de bank werd met een krachtig : `Nee hoor` afgedaan want volgens hem zou hij dan teveel missen. Lieve Evert en Inge, wij hebben enorm genoten van jullie gastvrijheid, spontaniteit, gulheid en enthousiasme. Jullie hadden oog en oor voor ons allemaal, wij voelden ons thuis in jullie huis en hebben een prachtige dag gehad. Bedankt voor deze bijzondere dag waarin alle zorgen een beetje op de achtergrond werden geschoven en het genieten was voor Pa en Moe en kinderen. Meander betekent: bochten in een kronkelige rivier. Zo is ons leven soms ook, als een rivier die niet altijd recht toe, recht aan loopt. Wij gaan vaak de meest bijzondere kanten op in ons leven en dan kan er soms zomaar een bocht in ons leven zijn die ons hele leven op z`n kop zet, een bocht van 180 graden, niet verwacht maar ineens kan hij er zijn……….toch kunnen en mogen we ons vasthouden aan dit: God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst!  Evert en Inge, behouden vaart!

Hartelijke groet namens Klaas, Jelly en kinderen

Fam van Veen 1