Vaardagen 2010

Vaardag 077 op 18-04-2010

Een heerlijke dag voor Roos 077 Mw Beekhuyzen 10

Mw. Beekhuyzen kreeg de tip van haar begeleidster van de Stichting Markant om een dagje te gaan varen. Dat leek haar wel wat en de afspraak was snel gemaakt. Het is een prachtige zonnige zondagmorgen en de bemanning van de Meander is nog volop in de weer om het schip klaar te maken voor de vaardag die gewoonlijk rond 10.30 begint. Schipper Evert heeft nog maar net het hondje uitgelaten, of er staat al een taxi op de dijk. Het is nog maar 9 uur als Mw. Beekhuyzen uit de taxi stapt. Snel maakt de bemanning zijn taak af en haalt Mw. Beekhuyzen met de rolstoel aan boord. Even later zijn de metgezellen van haar ook gearriveerd en is de koffie bruin.

Na de koffie gaan de trossen los en er wordt begonnen aan een heerlijke tocht naar Volendam. Onderweg passeren we de vuurtoren van Marken waar de vuurtorenwachter Thijs foto's van ons maakt vanaf de kant. Even later meren we af in de haven van Volendam. Daar genieten we van de lunch . Daarna gaat de rolstoel van boord, en het hele gezelschap begeeft zich naar de fotostudio van 'Fotoshop Volendam' waar iedereen in klederdracht op de foto komt. Een lekkere wandeling volgt door het inmiddels zeer drukke stadje.

Zodra de foto's klaar zijn gaan we weer varen. Het is ondertussen lekker druk geworden op het water en de gasten kijken hun ogen uit naar alle schepen die voorbij dobberen. Als we weer voorbij de vuurtoren komen, vraagt de vuurtorenwachter of we even vol gas willen varen zodat hij een paar spectaculaire foto's kan maken. Het is echter redelijk druk bij de toren met andere scheepjes, maar heel even kan het gas er op. De Meander spuit weg met een vreselijke golf achter zich latend. Even later moet het gas er al weer af vanwege tegemoedkomende schepen. Thijs hangt aan de marifoon: "Haha...Evert de kippen spoelen hier van het strand! Wat een geweld man...!"
Via Pampus en Muiden varen we aan het eind van de middag terug naar Schellingwoude.  Mw Beekhuyzen is uitgeput, maar we kijken allen terug op een prachtige vaardag met zonnig weer.

Vaarwel Roos
Auteur Vaarwens

Met dank aan WSV de Zuiderzee voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten.

Mw Beekhuyzen 10
Mw Beekhuyzen 11