Vaardagen 2010

Vaardag 096 op 06-06-2010

Een vaardag op de Gouwzee voor Dhr. en Mw. Buehre.

Dit verhaal is geschreven door één van onze vaarvrijwilligers. Het echtpaar Siedenburg neemt  met hun luxe motorschip de Arlinde gelukkig enkele tochten over, omdat Inge van de Meander V in het gips zit en moet rusten.

096 Dhr Buehre 9

Het is 06:30 zaterdag 5 juni. De wekker is niet gegaan, maar ik ben klaar wakker.... Nerveus omdat dit onze eerste vaardag is voor "Stichting Vaarwens". Nerveus omdat ik mijn best wil doen om onze gasten een geweldige dag te bezorgen en omdat ik uiteraard hoop dat alles op rolletjes loopt. Ik check alles aan boord en in de machinekamer, zet alles klaar totdat er niets meer verder voor te bereiden valt en wacht op de dingen die komen gaan. Om 10:00 halen wij de heer en mevrouw Buehre op bij de plaats waar de taxi ze al eerder had achtergelaten. En wat bleek; zij waren al net zo nerveus, dus konden we elkaar geruststellen! We gaan er een fijne dag van maken. Na een kopje koffie en de eerste kennismaking gingen de trossen van de "Arlinde" los en voeren we langzaam door de oude haven van Monnickendam waar allerlei fraaie traditionele zeilschepen (de "bruine vloot") afgemeerd lagen. En als extraatje was daar bovendien een enorm groot en spierwit megajacht van de werf Hakvoort te zien.

Meneer Buehre genoot zichtbaar en al snel kwamen zijn verhalen over zijn werk aan boord van schepen en op scheepswerven; hij heeft veel van de wereld gezien en heel veel meegemaakt. Gelukkig was Evert eveneens aan boord om ons te assisteren bij deze dag en hij verwende ons met een prachtige reeks aan anekdotes en grappen. Vervolgens voer de Arlinde met een relaxed gangetje richting de haven van Marken, hebben we de lunch wiegend achter het anker genuttigd en zijn we nog een eindje buitengaats gevaren om de vuurtoren "het Paard van Marken" te bewonderen.

Al snel kwamen de verhalen over zijn werk aan boord van schepen en op scheepswerven.

Het weer was fantastisch en een bescheiden windje zorgde voor een prettige deining. Meneer Buehre bleek een echte zeebonk want hij zat heerlijk mee te schommelen, hij was nog nooit in zijn leven zeeziek geweest, dus al zeker niet met deze kleine golven. Het was bovendien enorm druk op het water, dus er was genoeg om te zien en te bewonderen. Langs Volendam zijn we uiteindelijk weer langzaam retour Monnickendam gevaren. De tijd was voorbij gevlogen! Annemieke en ik vonden het een eer om met mevrouw en meneer Buehre de dag door te brengen en tevreden konden wij onze eerste vaardag voor de stichting afsluiten. We kijken uit naar onze volgende gasten.

Marc en Annemieke, aan boord van de "Arlinde".

Met dank aan Marc en Annemieke voor hun bijdrage aan de stichting,
alsmede de Marina Monnickendam voor het beschikbaar stellen van de faciliteiten.
Auteur Vaarwens.

Dhr Buehre 1