Historie Stichting Vaarwens

W Overdracht en Maidentrip 7

De MS VAARWENS is klaar!

De vaarwens aanvragen waren zo veelvuldig dat het tijd werd voor een uitwijkmogelijkheid. Dat zagen we in de vorm van een vaarwens schip voor de stichting, dat 365 dagen paar jaar inzetbaar zal zijn en bemand zal worden door ervaren schippers en vrijwilligers. Dan is de Meander V weer Evert en Inge hun privé schip, waar ze op wonen. Er is ondertussen een jaar lang hard gewerkt bij jachtwerf SRF te Harlingen aan de bouw van de MS VAARWENS. Het is hoog tijd, willen in de komende jaren alle vaarwensaanvragen tijdig kunnen blijven honoreren.

Onze gasten zijn vaak mensen van de laatste dagen, dus varen met spoed is eerder noodzaak dan luxe!Ik wist het

Helaas gaat de geplande feestelijke intochtop 28 maart niet door wegen de corona uitbraak, maar deze zomer gaat ze zeker de vaarwensen varen met getrainde schippers en bemanningen. De VAARWENS is geen alledaags schip en veel zaken moesten tijdens de bouw opnieuw bedacht en uitgevoerd worden. De bouw liep mede daardoor wat uit, maar dat is gebruikelijk in de scheepsbouw.
Speciale dank gaat uit naar een aantal mensen die zeer nauw bij de financiering en de bouw betrokken waren.

Ten eerste waren het de gebroeders Henry en Gerard Holterman die - samen met hun achterban - het gat in de begroting met een substantieeel bedrag aanvulden en tevens een bouwgarantie gaven om het schip te gaan bouwen. Daardoor konden we al starten voordat we het geld bijeen hadden. Gerard nam daarna de financiële en contractuele begeleiding op zich opdat alles in goede banen zou verlopen.

Henry en Gerard Holterman
Ten tweede waren het Douwe Gorter, Jan Visser (r.i.p.) en Jasper de Jong, die aan de wieg van de VAARWENS stonden. Jasper heeft een enorm netwerk in de scheepsbouw en hij bracht ons in contact met de benodigde expertise om het schip te ontwerpen en te bouwen. Jan Visser ontwierp samen met Evert het schip, maar helaas ontviel Jan ons halverwege de bouw van het schip. Rust zacht Jan! Douwe heeft enorm veel ervaring in de scheeps- en jachtbouw en hij nam de bouwbegeleiding volledig op zich. Dank toppers!

Douwe GorterJan VisserJasper de Jong
Ten derde was het Wychard Raadsveld van scheepswerf SRF te Harlingen die ruim een vol jaar bovenop de bouw en de uitvoering van de VAARWENS zat. Hij was de spreekbuis, de uitvoerder, de organisator en veel meer tijdens de gehele bouw.

Wychard Raadsveld

Meewerkende bedrijven

• BijRinus BVPartijhandel en offshorebedrijf  BijRinus BV te Harlingen leverde vele materialen zoals de trossen, reddingboeien e.d. voor de MS VAARWENS

• Robienautic
    Robie Nautical Service schoot al meerdere malen gesponsord te hulp met onderdelen voor de Meander V en staat ons regelmatig bij met de navigatieapparatuur van de MS VAARWENS.

• Datadigest 2Datadigest BV leverde geheel gesponsord de wifi en de wificamera aan boord van de Vaarwens opdat we zorgeloos de dagen op beeld kunnen vastleggen.

• PhilipsFender innovations leverde de enorme Fender (stootrand) rondom het schip met flinke korting.

• SRF
    SRF Shipbuilding te Harlingen bouwde  de MS VAARWENS en gaf € 5000,- korting op de bouw.

• PhilipsDe Friesche olie- en verfhandel sponsorde de verf voor het hele schip.

• GimegGimeg Nederland BV  leverde geheel gesponsord veel benodigdheden voor aan boord van de MS VAARWENS

• logo TBS
    TBS Roestvaststaal industie maakte tegen gereduceerd tarief al het RVS railingwerk, bolders en de laadklep op het schip.

• Logo Hikoki
    De firma Hikoki leverde volledig gesponsord een compleet pakket elektrisch gereedschap voor het nieuwe schip.

• RoparunDe Stichting Roparun heeft in 2020 een forse financiele bijdrage geleverd aan het nieuwe Vaarwensschip

• Durlo jachtschilders
    Durlo jachtschilders zorgden ervoor dat de MS VAARWENS kostprijs perfect in de verf werd gezet.

• floor heating logoFloor Heating legde de vloerverwarming op de 'Vaarwens' gedeeltelijk gesponsord aan.

• Post MarineheatingPost Marine Heating leverde met flinke korting de CV installatie aan boord van de MS VAARWENS.

• Stel timmerwerkStel timmerwerk vervaardigde het meubilair op de 'Vaarwens' gedeeltelijk gesponsord.

• Bahco
    De firma Bahco Sneppon leverde volledig gesponsord een compleet handgedeerschap pakket voor het nieuwe schip.

• DankUiteraard hebben vele anderen in de vorm van geld en goederen meegeholpen het schip te realiseren! Iedereen die we niet afzonderlijk in de rotator hebben vernoemd, heel veel dank!

• PhilipsPhilips en Whirlpool leverden kostenloos alle huishoudelijke apparatuur voor de MS VAARWENS.

• Secumar
    Secumar levert en onderhoudt kostenloos de reddingsvesten aan boord van de MS VAARWENS en de MEANDER V

• BijRinus BVDekker watersport leverde geheel gesponsord de zeekaarten voor het navigatiessysteen aan boord van de MS VAARWENS.

• Top WindowsAlle ramen van de MS VAARWENS werden met fikse korting voorzien van dubbel glas door Top Windows

• Datadigest 2Snoek Mooier Wonen leverde kostprijs alle luxaflex in het schip.

• DG rubberDG rubber leverde ons kostenloos een aantal electrocomponenten.

• Combi Noord
    Combi Noord te Grou leverde alle techniek voor de MS VAARWENS tegen hoge kortingen.

Uiteraard zijn er velen meer die hun steentje hebben bijgedragen, waarvoor onwijs veel dank, maar bovenstaande toppers willen we toch graag even apart noemen.
MS VAARWENS, we wensen je een behouden vaart!