Mei 2009: Helicopter oefening

Coastguard_009Een verrassende oefening.

We hebben een dag geen vaartocht voor de Stichting Vaarwens. Het is mooi weer en we besluiten een tochtje voor ons samen te gaan maken. Midden op open water horen we plotseling een vreselijke herrie boven ons schip. Als we naar buiten kijken, hangt er een enorme Coastguard helikopter boven ons, die ons praait via de marifoon kanaal 16. Ze verzoeken ons om onze koers naar 93 graden te zetten en een constante snelheid te houden van 18 knopen. Ze willen even aan boord komen. Ik kijk Inge aan en zeg haar: "Dit is een leuke oefening".

Coastguard_019

Even later hangt een bemanningslid van de helikopter naast ons schip en behendig stapt hij op het achterdek, waar Inge druk in de weer is met de fotocamera. Enigszins geschrokken wordt de man in het oranje pak verwelkomd door onze scheepshond Joey.

Als hij even later de stuurhut binnenstapt, en ziet dat het een woonkamer is, compleet met bankstel en bloemen op tafel, is de verwarring compleet.

Keurig stelt hij zich voor en verontschuldigd zich. Hij was werkelijk in de veronderstelling op een loodstender te zijn gestapt... Bij het zien van alle luxe aan boord van de Meander en de huiselijke sfeer, stapt hij wat onwennig rond. Nadat we hem hebben uitgelegd dat hij geland is op de ex-loodstender Atlantis, die is omgebouwd tot woonschip, waarmee nu langdurig zieke mensen een dagtochtje kunnen maken, wordt het hem duidelijk dat ze een kleine vergissing hebben gemaakt. Hij verklaart wel vaker een oefening te doen met de loodstenders, maar dit...Coastguard_025

Na een vriendelijke handdruk stap hij weer op het achterdek en hangt luttele minuten later weer in de lucht, om aan boord van de helikopter gehesen te worden.

Een mooie oefening voor de helikopterbemanning en ons. We weten nu dat we probleemloos mensen van boord kunnen laten halen in noodgevallen...

Evert en Inge.