Juni 2004: Slingerdemping

De Meander is voorzien van een slingerdemping systeem.

VinnenDe loodsboten zijn schepen die ontworpen zijn om snel en wendbaar te varen, zonder daarbij aan zeewaardigheid in te leveren. De V-vormige romp met de spray's geven op hoge snelheid een goede stabiliteit en de enorm oplopende breedte boven de waterlijn geven een welhaast onkenterbaar vermogen. Op lage snelheid gaan deze eigenschappen minder werken en wordt het schip een enorme "slingerbak". Bij een snelheid tot 12 knopen is er dwarszee's niet op de zijn zonder volledig vastgesnoerd te zijn in een stoel. Er was ons voor gewaarschuwd door de ervaren loodsen, maar we dachten dat het wel mee zou vallen. Niet dus.......en aangezien we ons hele hebben en houden aan boord hebben moesten we er iets aan gaan doen.

NIET TE BETALEN

Tot voor kort waren slingerdemping systemen welhaast onbetaalbaar voor schepen onder de 20 meter. Daarbij is het een hele ingreep om een HYDRAULISCH systeem naderhand in te bouwen in het schip. Er moet aan gelast worden, een uitgebreide hydraulische installatie moet worden ingebouwd en een elektronisch controlesysteem.

Gelukkig voor veel jachtbezitters heeft de fa. MATN'S STABILIZERS daar iets op gevonden.

Een betaalbaar systeem dat in een dag wordt geïnstalleerd zonder las en breekwerk aan het schip. De vinnen worden er gewoonweg aangeschroefd.

De slingertijd van de Meander ligt rond de 2 seconden, en het leek een moeilijke opgave om een dergelijk beweegbaar schip te dempen.

Na veel rekenwerk en testfases kan nu ook ons schip gedempt worden met een computer gestuurd slingerdemping systeem. We zijn er van overtuigd dat Matn's Stabilizers daadwerkelijk ieder schip kan dempen nadat ze de slingerende Meander tot bedaren hebben gebracht. Hun inzet en doorzettingsvermogen was de sleutel tot een perfect werkend systeem.

INFORMATIE

Voor meer informatie kun je kijken op www.stabilizers.nl