• Jubileumboek is uit!

Als zoenenjpgHet is zo ver, het prachtige jubileumboek ter gelegenheid van twaalf en een half jaar vaarwens dat Evert de afgelopen winter schreef, is uit. Het is een heerlijk 'koffietafelboek' vol prachtige verhalen, anekdotes en voorvallen tijdens het ontstaan van Stichting Vaarwens. Een echte aanrader en je steunt de stichting ermee bij de aanschaf. Klik op het boek om het te bestellen.

Screenshot maart 2019De onlangs verschenen nieuwsbrief is beschikbaar. In de nieuwsbrief worden de meest actuele ontwikkelingen gemeld. U kunt zich inschrijven voor de regelmatig verschijnende nieuwsbrief door een verzoek in te dienen via een aanvraagpagina. Klik op de foto om naar de aanmeldpagina te gaan.
  • Evert en Inge ontvingen een lintje

In 2019 werden Evert en Inge de Lintjesregen 57dag voor Koningsdag tijdens de lintjesregen Koninklijk onderscheiden door de Burgemeester van Amsterdam (Femke Halsema). Met gepaste trots onving het 'Stel' de onderscheiding, en ook wij zijn er als stichting bijzonder trots op. Gefeliciteerd Evert en Inge!
  • MS Vaarwens vaart voorlopig vanuit Amsterdam Marina

Adam Marina platteg 2 De MS Vaarwens is uitgeweken naar de Amsterdam Marina en maakt tot 1 juni van daaruit haar vaardagen. Kijk altijd op 'Ligplaatsen schepen' in de zijbalk om de huidige aktuele locatie met plattegrond te vinden.

December 2009: Nieuw type loodstender te water

Bericht vanuit Seattle: Nieuwe loodstender te water.

Na 2 weken stevige vorst en enkele dagen regen is het op17 december gelukt om met mooi weer de eerste van de 3 nieuwe vaartuigen - de Aquila - te water te laten. Na dagen van voorbereiding en pre- launch checks door het DPO bouw team is 's morgens vroeg aangevangen met de “operatie te water”.

Nieuwe_loodstenderCan_42Nieuwe_loodstenderCan_56

De boot was van te voren van zijn bokken gehaald en op schuifbare luchtkussens gezet om naar buiten te kunnen worden geschoven. De deuren van de hal zijn met een mobile kraan verwijderd zodat de Aquila met zijn kont naar buiten kon worden gedrukt doormiddel van een heftruk. Dit ging bijna helemaal goed. Het voorste luchtkussen verschoof tijdens het naar achter drukken, toen de uit de 2e wereldoorlog stammende stoombok van de firma Fremont aan de achterzijde begon te hijsen, terwijl de Aquila nog gedeeltelijk binnen was. Spannende momenten ! Na enige herstel werkzaamheden aan het hijsgerij werd de extra mobile kraan voor ingeschoren en kon het karwei “Operatie te water “ worden afgemaakt. Om exact 14.37 raakte de kiel van de Aquila succes vol het water en werd rond 15.00 uur na een lange dag afgemeerd aan de kade bij de werf.Dezelfde avond wordt er nog een inclining test uitgevoerd, waarna het Loodswezen bouwteam tevreden naar Nederland kon komen om de komende feestdagen met familie en kinderen te vieren. Komende 2 weken zal de Aquila verder worden afgebouwd waarna de Doc trials en Sea trials in Januari zullen gaan plaats vinden.

We wensen de Aquila een behouden vaart.

Met dank aan Ton Schouten van het Loodswezen.